Produktnytt

NoLo-segmentet i vekst

Publisert Sist oppdatert

Blant yngre voksne, den såkalte generasjon Z, er det stadig flere som ikke drikker alkohol. Drikkevareprodusentene har tatt konsekvensen av dette og mange nye, alkoholfrie produkter har nå dukket opp, innen de fleste grupper drikkevarer.

Alkoholfrie erstatninger for gin, rom og andre typer brennevin, er det siste. Både Gordon’s og Tanqueray har lansert 0.0-utgaver, men produsenter som har spesialisert seg på det alkoholfrie markedet, har også meldt seg på i konkurransen. De alkoholfrie variantene skal smake tilnærmet som originalene og fungere godt med miksere og i cocktails. NoLo står for «No or Low Alcohol» og omfatter drikkevarer uten, eller med lav alkoholprosent.

En av produsentene som tilbyr et bredt og prisvinnende utvalg av alkoholfri vin, sprit og cocktailer, er ISH. Danske Morten Sørensen startet produksjonen i 2018 og i dag er ISH inne i 15 europeiske markeder. Med 40 internasjonale priser, er ISH en av de mest prisbelønte alkoholfrie produktseriene i verden.

GinISH (V-pris 149,90), består av naturlige ingredienser som einebær, korianderfrø, bitterappelsin og andre urter, som ekstraheres og gir en tydelig bitterhet og punch, som tilfredsstiller smaksløkene og gir en ”gin-følelse” - bare uten alkohol. I motsetning til gin, er dette et produkt som ikke smaker noe særlig alene. Den norske importøren, Interbev, tar også inn Caribbean Spiced Spirit.

– Vi har opplevd en fantastisk mottagelse i det danske og europeiske markedet, og nå ser vi det samme her i Norge, sier Morten Sørensen.

I løpet av 2023 vil ISH lansere flere produkter på det norske markedet.

Powered by Labrador CMS