Reiseliv

Landbruks- og matminister Sandra Borch og leder for Innovasjon Norge, Håkon Haugli under åpningen av den norske paviljongen.

Norsk paviljong på Grüne Woche med mat og drikke fra Trøndelag og Fjord-Norge

Landbruks- og matminister Sandra Borch åpnet fredag den norske paviljongen på Grüne Woche i Berlin. Det er mat og drikke fra Trøndelag og Fjord-Norge som representerer Norge i år. Den norske paviljongen tilbyr blant annet sider fra Hardanger og en rekke delikatesser fra Trøndelag.

Publisert Sist oppdatert

Nærmere 400.000 personer er ventet å besøke Messe Berlin, og rundt 60 utstillere fra de to norske regionene vil servere det beste landet vårt har å by på av lokale mat- og reiselivsopplevelser.

– Alle som har vært ute og reist vet hvor viktig mat og drikke er for den totale reiselivsopplevelsen. Norges deltakelse på Grüne Woche skal videreutvikle og profilere Norge som en anerkjent mat, drikke- og reiselivsnasjon, med tydelig lokal og regional identitet, sa administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli, da han introduserte landbruks- og matminister Sandra Borch, som sto for åpningen av paviljongen.

– Norsk deltakelse på Grüne Woche er en av de største, årlige Norges-profileringer internasjonalt. Vi har en flott stand som i år har utstillere fra regionen Trøndelag og fra Fjord-Norge. Denne standen viser alle de besøkende noe av det beste de trønderske og vestligste landsdelene kan gi av gode opplevelser, både reiselivsmessig og matmessig, sa Sandra Borch.

På åpningen var også Stiftelsen Norsk Mat som delte ut Spesialitetsmerket til isprodusenten Storfjordis og deres Storfjordis med hasselnøtt, Ystepikene fra Rogaland og deres Jærsk Havsletteost og Den Sorte Havre og deres havreris. De to sistnevnte var også finalister til Bedriftsutviklingsprisen i landbruket 2022, der Den Sorte Havre stakk av med seieren på gårsdagens prisutdeling.

Enorm messe for mat og reiseliv

Grüne Woche har blitt en publikumssuksess og har befestet sin posisjon som Berlins best besøkte messe. I 2019 ble det for første gang omsatt varer for over 50 millioner Euro i løpet av de ti dagene messen varte.

Målet for deltagelsen er å vise frem "En bærekraftig norsk matnasjon", og gjennom dette øke sjansene for internasjonalt salg og turistbesøk til Norge.

– Norges deltakelse på Grüne Woche i Berlin skal bidra til å styrke omdømmet for norsk mat og reiseliv. Internasjonale turister etterspør lokalt forankrede mat-, kultur-, jakt-, fiske- og naturopplevelser med utgangspunkt i det stedet de besøker. Turistene vil ha det spesielle og særegne, både når det gjelder mat og andre opplevelser. Her på Grüne Woche kan vi teste egne produkter, knytte internasjonale kontakter og vinne erfaring slik at vi kan bli bedre i en sterk, internasjonal konkurranse, sa Borch.

Fjord-Norge

Fra Vestlandet er det Statsforvalterne i Rogaland, Vestland, Møre og Romsdal og Matarena AS, som står for programmet. Det er valgt ut 20 bedrifter som representerer det store mat- og drikkemangfoldet på Vestlandet, men også reiselivsaktører er med i teamet. Det er særlig fokus på sider og omkringliggende natur for å fremme reiselivet. God mat og drikke som forsterker opplevelsen av norsk natur og kultur er visjonen for deltagerne fra Fjord-Norge.

- Vi vil bære den nordiske siderrevolusjonen ut i verden. I Norge har vi både klimatiske og strukturelle forutsetninger som ingen andre har. Norsk sider er unik og har et stort potensial for å bli en markør for regionen vår og for norsk reiseliv generelt, sier prosjektansvarlig Dirk Kohlmann fra Statsforvaltaren i Vestland.

Under Grüne Woche i Berlin er det et eget «smaksbord» for sidersmaking, der mangfoldet av sider blir presentert som en slags reise gjennom Fjord-Norge-regionen. Generalprøven foregikk på åpningen av den norske paviljongen, der ministeren var imponert over menypresentasjonen.

Trøndelag

Trøndelag får stadig mer internasjonal oppmerksomhet som en gastronomisk destinasjon. I år har Trondheim og Trøndelag, som første region i Norge, status som europeisk matregion. Høsten 2023 er Trondheim dessuten vertskap for Oste-VM og i 2024 skal europamesterskapet i kokkekunst arrangeres i regionen. De forventer at stadig flere matglade turister finner veien til Trøndelag for å få unike matopplevelser.

- Vårt mål med deltagelsen på Grüne Woche, er å bidra til å utvikle Norge og Trøndelag som en anerkjent mat- og reiselivsnasjon med tydelig lokal og regional identitet. Gjennom menyen vi serverer, gir vi de tyske turistene en smakebit på de unike og spennende matopplevelsene vi har i vår region, Trøndelag. I dag har vi fått testet ut menyen på landbruksministeren og hun var svært fornøyd. Nå skal resten av de besøkende få smake og oppleve Trondheim og Trøndelag, European Region of Gastronomy, sier Brit Melting, prosjektleder fra Oi! Trøndersk Mat og Drikke.

Fra Trøndelag kommer det både produsenter og reiselivsoperatører som gleder seg til å servere og fortelle om Norge og Trøndelag. Det er 30 deltagere på stand fra reiselivet og lokale mat- og drikkeprodusenter. De har med råvarer og produkter fra 40 produsenter.

Powered by Labrador CMS