Annonse
AS har en rekke fly stående på bakken ved Gardermoen Foto: Vidar Ruud / NTB

Analytiker mener prognosen om millardtap for Sas er for optimistisk

Analytiker mener prognosen om millardtap for Sas er for optimistisk

– Mye tyder derfor på at vår forventning om et SAS-underskudd på 1,4 milliarder svenske kroner i 2021/22 er for optimistisk, skriver Jacob Pedersen i Aftenposten.

Ryanair tror tapene blir dobbelt så store grunnet omikron. Lavprisflyselskapet regner med å tape mellom 100 og 200 millioner euro.

Pederesen sier videre at Ryanair har vært langt mer aggresiv enn Sas med tanke på å få fart i flytrafikken igjen. Selv om det har før til noe lavere inntjening, men det kan også bety et mindre tilbakefall nå som etterspørselene faller.

-Vi forventer at SAS blir økonomisk rammet av mer beskjeden reiselyst.

Det vil trolig være synlig i trafikktallene for desember, selv om juletrafikken vil trekke litt opp, mener Pedersen.

Etterspørsel i fritt fall

– Etterspørselen er nå nesten i fritt fall på grunn av omikron og reisebegrensninger i Europa, sier analytiker Hans Jørgen Elnæs.

I norge er det hovedsakelig innenlands flyvninger som har falt dramatisk, selv om utenlands flyvninger også avtar.

Elnæs sier det er dårlige nyheter for Sas, Norwegian og Flyr. Felles for disse tre er at de alle er avhengig av det norske inneriksmarkedet.

– SAS er mest utsatt, flyselskapet har siden november operert omtrent 500 daglige flyruter gjennom et ambisiøst vinterprogram. Nå vil SAS mest sannsynlig ikke ha noe annet valg enn å nedskalere i januar, noe som er kostbart og slår negativt ut på bunnlinjen, sier Elnæs.

Han forventer at første kvartal i 2022 blir verre enn forventet for flyselskapene, og at trafikken sannsynligvis ikke vil ta seg opp igjen før til påske. Dermed er flyselskapene avhengig av en særdeles bra sommer neste år.

 

 

 

Annonse
Annonse
Annonse