Reiseliv

Tidligere i år kunne man ikke gå rundt å se på varene i tax free-butikken på Oslo Lufthavn, det gikk bare an å bestille og hente pga koronarestriksjoner

Avinor fornyer avtaler for 8 milliarder

– Vi er i full gang med å gjenoppbygge det «kommersielle Avinor» for å finansiere vedlikehold og utvikling av infrastruktur ved Avinors lufthavner, sier konserndirektør for kommersiell utvikling Joachim Lupnaav Johnsen i Avinor, til Finansavisen.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke mer enn noen måneder siden landet Avinor en 30-milliardersavtale for taxfree på norske flyplasser, som gir cirka 8 milliarder kroner i inntekt.

Avinor skal nå fornye avtaler for over 8 milliarder på de fire største lufthavner innen kioskdrift, serveringssteder, bokhandlere, apotek, suvenir-, elektro-, livsstils- og motebutikker. Denne gangen vil de sørge for at også mindre bedrifter kan konkurrer om butikklokalene. «Nå prøver vi å dele det i ulike pakker, som skal åpne opp for både små og store aktører, sier Johnsen til Finansavisen.

Drive butikk på norske flyplasser har alltid vært lukrativt, helt til Coronaen gjorde sitt inntog. Nå har flyplasser stått nærmest folketomme i lange perioder, og butikkene har derfor sett omsetningen bråstoppe. Dette har ført til permittering av ansatte, da faste kostnader som husleie har løpt som vanlig.

Dette skal nå Avinor gjøre noe med. «Et av grepene vi gjør er å rendyrke en omsetningsbasert husleiemodell, og nye klausuler for lempinger når passasjerutviklingen får negative utslag. Går det bra med reiseutviklingen går det bra for begge parter, sier han, og fortsetter: " Vi prøver oss med nye kontraktsmodeller, med nye måter å tenke retail på."

Avinor eier og drifter 44 flyplasser i landet, men anbudet, som går ut 10 januar, gjelder kun på de fire største flyplassene: Oslo Lufthavn, Bergen Flesland, Stavanger Sola og Trondheim Værnes.

Avinor ønsker også å gjøre flyplassene så attraktive som mulig, og gjør derfor en stor endring på Oslo Lufthavn, hvor det skal bygges et stort torg for å skape ny inspirasjon, flere og mer dynamiske lokaler som skaper bedre kundeopplevelser.

Det er flere internasjonale aktører som ønsker flyplasskontraktene, i tillegg til de skandinaviske selskapene som SSB, Umoe, Travel Retail Norway, Airport Retail Norway og Reitan.

Vi snakker med flere og nye aktører syd i Europa i tillegg til flere norske og nordiske. Norge har høy oppmerksomhet der ute siden vi har kommet oss godt gjennom corona, med høy reiselyst og god økonomi. Norge har også stor oppmerksomhet som turistdestinasjon. Amerikanske Delta starter direkteflygninger til Bergen i 2022. Vi gleder oss til tiden som kommer, avslutter Johnsen.

Powered by Labrador CMS