Reiseliv

Cyberkriminelle utnytter reiselivsnæringen etter pandemien

Etter mer enn et år med nedstengning av samfunnet, har stadig flere begynt å bestille fly, hotell og reiser generelt, som en følge av at stadig flere blir vaksinerte. Noe cyberkriminelle utnytter i form av å øke mengden phishing e-poster med ondsinnede lenker.

Publisert Sist oppdatert

Det kommer frem av en helt ny rapport fra Palo Alto Networks 42 sikkerhetsteam. Anna Chung, medforfatter av rapporten, sier cyberkriminelle alltid ser etter nye måter å utnytte ofrene på.

– Nå forsøker de å utnytte folks reiselyst. En lyst som har vært undertrykt i lang tid som følge av pandemien, sier hun.

Rapporten dokumenterer en økning i antallet reisetemabaserte phishing URL-er parallelt med at stadig flere vaksineres. Den beskriver også hvordan Googles Firebase applikasjonsutviklingsplattform brukes som vertskap for ondsinnede nettsteder, utviklet for å hente påloggingsinformasjon, betalingsinformasjon, samt for å distribuere ondsinnet programvare (malware) fra reiselivsnæringen og næringens kunder. Google stengte ned en rekke nettsteder umiddelbart da Unit 42 rapporterte om at sider som tilsynelatende kan se ut som de tilbyr ferier, flyturer og hotellovernattinger var falske.

I rapporten går det frem hvordan Unit42 i samarbeid med Dropbox stoppet en rekke ondsinnede reiserelaterte dokumenter utviklet for å infisere ofre.

Den gir også konkrete tips om hvordan både enkeltpersoner og bedrifter kan blokkere angrep.

  • Vær på vakt: Aldri klikk på lenker eller vedlegg i mistenkelige e-poster
  • Lær hvordan du bekrefter et nettsted URL og sikkerhetssertifikat før påloggingsinformasjon angis
  • Lær å identifisere falske e-poster
  • Bruk flerfaktorautentisering for å sikre at kriminelle ikke kan bruke stjålet informasjon for å tilgang til forretningskritisk informasjon
Powered by Labrador CMS