Reiseliv

Illustrasjonsbilde: Tankbil med flydrivstoff fra Gardermoen Fuelling Services AS.

En økning i prisen på flydrivstoff gir store utfordringer for flyselskapene

Prisen på flydrivstoff har mer en doblet seg det siste året.

Publisert Sist oppdatert

I takt med oljeprisutviklingen har også prisen på flydrivstoff mer enn doblet seg til nær 750 dollar pr. metrisk tonn det seneste året. Det melder den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA.

Dette gir store utfordringer for norske flyselskaper.

Til vanlig benytter flyselskaper sikringsinstrumenter som «hedging» for å unngå store tap ved prissvingninger. «Hedging», eller «sikring» på norsk er en investering som utføres spesielt for å minimere eller fjerne risiko ved en annen investering.

Men på grunn av koronapandemien har hverken SAS, Norwegian eller Flyr «sikret» flydrivstoffet.

Til Finansavisen sier John Eckhoff i SAS at de under dagens usikre og ustabile markedsforhold har justert finanspolitikken for andelen «sikring» av drivstoff, og at SAS, i likhet med de fleste andre flyselskaper har stanset all «hedgingaktivitet» under pandemien.

Han peker på usikkerhet rundt fremtidig etterspørsel som en påvirkning også for drivstofforbruket, i tillegg til at pandemien også har gjort selskapets kredittsituasjon usikker:

– En annen faktor er at hele flyselskapets kredittsituasjon har vært stresset, og motparter har vært mindre villig til å tilby sikringsprodukter til luftfartsindustrien, sier Eckhoff til Finansavisen.

– Konkurransesituasjonen vil avgjøre hvorvidt kundene må betale

Arctic Securities-analytiker Carl Frederick Bjerke mener de økte drivstoffprisene har en betydning på kort sikt. Dette blant annet fordi billettene selges i forveien, noe som gjør at inntektssiden beveger seg saktere enn kostnadssiden.

Hvorvidt kundene merker prisøkningen, mener han avgjøres av konkurransesituasjonen.

– Konkurransesituasjonen vil avgjøre i hvilken grad flyselskapene klarer å dytte kostnadsøkningen over på kundene i form av høyere billettpriser, sier han til Finansavisen.

Powered by Labrador CMS