Annonse
Illustrasjonsbilde: SAS. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

En potensiell streik kan føre til ny SAS-emisjon

Med en nettogjeld på rekordhøye 33 milliarder svenske kroner, tror mange at SAS på hente kapital. Og spekulasjonene om en ny emisjon fikk fart på seg etter at Ap-politiker Sverre Myrli uttalte at norske myndigheter burde komme deg på eiersiden i SAS.

Analysesjef i SpareBank 1 Markets, Lars-Daniel Westby, tror derimot ikke at norske skattepenger må redde SAS, i denne omgang.

– Basert på kontantstrømanalyse, ut 2023, mener vi at SAS kan unngå å hente mer kapital, sier Westby, men da må de unngå en potensiell streik, sier han til Finansavisen.

Under koronapandemien har SAS i motsetning til andre flyselskap overlevd uten å rekonstruere selskapet. Dette har derimot ført til at selskapet ikke har fått kuttet like mye i kostnadene, hvor lønn utgjør hele 32 prosent.

Lønnskostnadene er også årsaken til at SAS etablerer datterselskapene SAS Connect og SAS Link, og vil fortsette den fremtidige veksten og rekrutteringen gjennom disse selskapene.

Med dagens ansiennitetsmodell vil arbeidsstokken i SAS gi 11 prosent høyere lønnskostnader enn sine konkurrenter, dersom de ansatte har 10 år lengre ansiennitet ved tre prosents lønnvekst pr. år.

Dette tror Westby øker faren for en streik, som igjen øker risikoen for at SAS blir nødt til å hente mer penger. Et streik kan dermed være med på å presse frem en ny emisjon.

Annonse
Annonse
Annonse