Reiseliv

EU gir Google 2 måneder på å forbedre hotell- og flysøk

Verdens mest populære nettsøkemotor, Google, har fått en frist av EU Kommisjonen på to måneder for å forbedre måten de presenterer nettsøkeresultater for hoteller og flyreiser.

Publisert Sist oppdatert

De må også forklare hvordan de rangerer resultatene.

Google har i lang tid fått klager fra antitrust-myndigheter og forbrukerorganisasjoner på grunn av sine forretningsmetoder, i noen tilfeller har dette også ført til saftige bøter. De seneste klagene gjelder nettstedene Google Flights og Google Hotels.

Totalprisene som oppgis på disse skal inkludere avgifter eller skatter som kan regnes ut på forhånd. Referansepriser, som rabatter regnes ut fra, skal også være lett å se, uttaler EU og de forskjellige forbrukermyndighetene i medlemslandene, ledet av nederlandske og belgiske Directorate General for Economic Inspection.

- EUs forbrukere skal ikke bli ført bak lyset når de benytter søkemotorer for å planlegge ferier. Vi må sette forbrukerne istand til å gjøre sine valg basert på transparent og upartisk informasjon, sier EUs justiskommisær, Didier Reynders.

Powered by Labrador CMS