Reiseliv

Illustrasjonsfoto.

Frykter at flere norske flyplasser må legges ned

Med flertall på venstresiden på Stortinget frykter høyresiden en endring eller avvikling av taxfree-ordningen. Det kan bety nedleggelser av flyplasser i distriktene mener Høyre-politiker Erlend Svardal Bøe.

Publisert Sist oppdatert

Partiene på venstresiden har i sine partiprogram gått inn for å enten begrense eller avvikle taxfree-ordningen. Da har står det flere utenlandske flyplasser klare til å overta omsetningen. Det mener nylig valgt stortingspolitiker Erlend Svardal Bøe for Høyre i Troms kan føre til nedlagte flyplasser i distriktene.

– Det står åpenbart andre flyplasser i utlandet klare til å overta omsetningen hvis Norge skroter ordningen eller bygger den ned. Det kan ha store konsekvenser, og i verste fall at flyplasser i distriktet må legge ned, sier Bøe til DN.

Inntektene Avinor får fra taxfreesalget gjør at det statlige selskapet er selvfinansiert. Det gjør at de mange flyplassene i distriktene som går med underskudd ikke er avhengige av penger over statsbudsjettet.

– Vi trenger ikke enda en stor utgift over statsbudsjettet. Jeg har ikke sett noen partier som viser hvor penger til finansieringen av flyplassene skal tas fra, hvis taxfree bygges ned. Det er en reell fare for at overføringene ville ha blitt mindre og det vil ramme arbeidsplasser i distriktene, særlig i nord, sier Bøe videre til DN.

I det nye Stortinget er det mindretall for å bevare ordningen sånn den er i dag. Arbeiderpartiet vil for eksempel at ordningen skal overtas av Vinmonopolet med den hensikt å begrense den kommersielle satsningen.

Tolldirektøren har derimot pekt på at kvotene fortsatt vil gjelde selv om taxfree-ordningen utgår, det kan føre til at store deler av denne handelen havner utenlands.

Derfor foreslo Ap i fjor å begrense kvotene. De foreslo for eksempel å fjerne Frps gjennomslag i 2014 som tillot en «ekstra» kvote med alkohol for passasjerer som ikke kjøpte tobakk. Denne har også Sp vært åpen for å redusere.

Powered by Labrador CMS