Annonse
Hurtigruten Svalbard skal fortsatt drive Polarhotellet og resten av hotellene, restaurantene og butikkene i Longyearbyen, selv om bygningsmassen selges til Store Norske. Foto: Shutterbird Production - Hurtigruten Svalbard

Hurtigruten selger tre hoteller og annen bygningsmasse på Svalbard

Gjennom datterselskapet Hurtigruten Svalbard er Hurtigruten-konsernet Svalbards største reiselivsaktør og en av de største arbeidsgiverne på øygruppen. Slik blir det også fremover. Som en del av avtalen har Hurtigruten Group inngått en 30 år lang leieavtale for bygningene som nå selges. Store Norske blir nå en av de største aktørene innen næringseiendom på Svalbard.

– Dette er en spennende og kommersiell investering som passer godt inn i vår eksisterende virksomhet, og vi ser frem til å utvikle Svalbard som reiselivsdestinasjon sammen med Hurtigruten i årene som kommer, sier Jan Morten Ertsaas, administrerende direktør i Store Norske.

– Det har over tid vært stor interesse for eiendommene våre på Svalbard fra flere seriøse aktører. Svalbard er en nøkkeldestinasjon for oss, og vi har et evighetsperspektiv på satsingen vår. Derfor har det vært viktig for oss å finne en perfekt partner som kan være med på den langsiktige utviklingen av reiselivet og Svalbard-samfunnet. Det fant vi med Store Norske, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten Group.

Bygningsporteføljen som selges er på rundt 40.000 kvadratmeter, og inkluderer tre hoteller med 290 rom, som alle er blitt betydelig oppgradert de siste årene, kontorlokaler, 40 leiligheter og to store butikklokaler.

Transaksjonsverdien er på omtrent 690 millioner norske kroner, der 105 millioner forutsetter at Hurtigruten når sine vekst og omsetningsmål på hotelldriften.

– Ettersom vi overlater bygningsmassen til en profesjonell eiendomsaktør, kan vi nå fokusere på det vi er aller best på: Nemlig skape unike opplevelser, og ikke minst helårsaktivitet og flere helårs arbeidsplasser på Svalbard. Vi har et langt og godt samarbeid med Store Norske, og vi ser frem til å sammen utvikle Svalbard som turistdestinasjon, sier destinasjonsdirektør Per Brochmann i Hurtigruten Svalbard.

 

Annonse
Annonse
Annonse