Reiseliv

Hvordan unngå bedrageri mot din virksomhet?

De kriminelle blir stadig mer avanserte i sine angrep, og bruker en kombinasjon av datainnbrudd, moderne teknologi og sosial manipulasjon. Dette kan ramme alle, uansett om man er en stor eller liten virksomhet.

Publisert Sist oppdatert

Politiet, DNB og Telenor har utarbeidet en brosjyre for å bevisstgjøre folk og virksomheter, slik at de kan få kunnskap og redusere risikoen for å bli utsatt for bedragerier, spesielt faktura- og såkalte direktørbedrageri. Det er svært mange virksomheter som blir utsatt for dette, og det er store mørketall.

Etter å ha valgt seg ut et egnet mål, starter informasjonsinnhentingen for bedragerne. På virksomhetens hjemmeside finner man ofte et galleri over nøkkelpersoner og ledere, deres funksjoner og kontaktinformasjon. Også i sosiale medier og i nettaviser er bedrifter, foreninger og idrettslag ofte eksponert. Et enkelt søk på internett kan være godt egnet for å innhente nok informasjon om virksomheten for å starte et angrep. Det er organiserte kriminelle som står bak slike angrep. De vil ofte rette angrepet mot en person forholdsvis høyt opp i organisasjonen, typisk en regnskapssjef eller en CFO. Men alle med betalingsfullmakt i en virksomhet er mulige mål.

Av erfaring vet vi at ferietid også er høysesong for bedragerier, da virksomheter kan ha nedsatt bemanning og sommervikarer ansatt.

Lenke til brosjyren:

https://www.politiet.no/globalassets/dokumenter/oslo/naringslivskontakten---forebyggende/virksomhetsbedrageri.pdf

Powered by Labrador CMS