Annonse
Leder for Norwegian Kabinforening dårlig mener uttalelsen fra ledelsen om sesongarbeid skaper mer usikkerhet for de ansatte. Foto: Vidar Ruud / NTB

Mener Norwegian-ledelsen skaper ny usikkerhet med sesongarbeid

Konsernsjefen i Norwegian, Geir Karlsens plan for å berge flyselskapet økonomisk går blant annet ut på å innfør med sesongarbeid for å minimere tapene om vinteren.

Dette liker leder for Norwegian Kabinforening, René-Charles Gustavsen, dårlig, og mener uttalelsen fra ledelsen skaper mer usikkerhet.

– Vil dette bety en ny runde permitteringer eller oppsigelser? Eller vil det bli muligheter for reduserte stillinger kommende vinter? Slike ord gjør at mange reagerer. Mange er slitne etter alt de har vært igjennom siden mars 2020, sier han til DN.

Videre varsler Gustavsen at ledelsen vil møte ansatte som står rakrygget med armene i kors og med et stramt blikk. De blir ikke med på noen sesongmessig nedbemanning om vinteren, sier han, og legger til at de ansatte ønsker mer forutsigbarhet.

Leder i Norwegian Pilot Union, Alf W. Hansen, er også motvillig til ledelsens planer.

Han sier at det handler om flysikkerhet, og at man ikke bare kan være pilot om sommeren. For å opprettholde ferdigheter og kunnskap må piloter fly kontinuerlig, sier Hansen.

Fagforeningens representanter har ifølge han hatt flere runder med ledelsen, hvor det har blitt foreslått forskjellige løsninger for å justere for et varierende behov for arbeidskraft.

– Inntil nå har selskapet ikke evnet å ta i bruk slike løsninger i vesentlig grad. Det er altså ikke bare å kutte ned på antallet piloter om vinteren for så å hente dem inn igjen om sommeren. Slik fungerer det ikke. Løsningen må være en frivillig ordning, da alle våre medlemmer har 100 prosents ansettelse, sier Hansen til DN.

Som svar på uttalelsene til Gustavsen og Hansen skriver kommunikasjonsdirektør Esben Tuman en e-post til DN på vegne av ledelsen hvor han blant annet sier at Norwegian i fremtiden skal være et selskap som i tillegg til å ha et attraktivt tilbud til kundene, også skal ha en sikker og kostnadseffektiv drift.

Videre skriver Tuman at Norwegian, slik de har gjort i alle år, vil fortsette å finne løsninger for å håndtere den varierende etterspørselen til ulike tider av året i fellesskap med de ansatte.

Annonse
Annonse
Annonse