Annonse
Finansdirektør Brede Huser under presentasjonene av kvartalstallene for Flyr torsdag morgen Foto: Javad Parsa / NTB

Mulig med nok en Flyr-emisjon

Det er ikke bare bare og starte opp et flyselskap i en pandemi som ikke går over. Flyr har nå svidd av 50 millioner kroner i måneden, med dagens flyflåte. Siden flåten også skal utvides vil leasingkostnader og lønninger stige.

Omikron-varianten kan i verste fall gi Flyr trøbbel, selv om selskapet allerede har fått blant andre Øystein Stray Spetalen og Jan Petter Sisseners fond Canopus, til å garantere for nye 250 millioner i kassa, i en tegningsrettsemisjon. Kun et drøyt halvår etter børsnoteringen.

Flyrs største aksjonær, forvalter Jan Petter Sissener sier til Finansavisen at det kan hende Flyr trenger mer kapital enn de 250 millionene

Ting så bedre ut før Omikron. I oktober meldte Flyr om bedre belegg på flyene, fra 38 % til cirka 66 %

Dersom det blir full nedstengning vil alle flyselskaper, inkludert Flyr, bære store tap. På grunn av at også Flyr planlegger å øke flåten kan den nye virusvarianten blir særdeles kostbar.

Sissener er enig i at Flyr kan få trøbbel, men ber investorer om å se på andre nøkkeltall.

Den kommende tegningsretts-emisjonen i Flyr, på 250 millioner kroner, ble annonsert for kun tre uker siden. Siden da er aksjekursen halvert,og traff tirsdag formiddag sin hittils lavest kurs. Men emisjonskursen skal være ytterligere 30 prosent lavere enn den kursen samme dag som den ekstraordinære generalforsamlingen arrangeres.

Det spiller ingen rolle for oss som skal være med i emisjonen. For oss som vil kjøpe mer Flyr-aksjer er det bare å vente, sier Sissener.

Tirsdag rapporterte konkurrenten SAS om et milliardtap på 6,5 milliarder det seneste året, en aksje Sissener benytter mot Flyr.

– Vår eksponering mot Flyr er hedget med en short i SAS, sier Sissener.

SAS har opplevd en positiv kontantstrøm to kvartal på rad, og har fremdeles ikke benyttet milliardkreditten hos sine hovedeiere i den svenske og danske staten. Likevel ønsker Sissener å komme med en pekefinger mot norske myndigheter, dersom SAS skulle trenge penger på sikt:

– Norske myndigheter kan ikke prioritere SAS foran Norwegian og Flyr, det kan de bare ikke gjøre, sier Sissener, med en advarsel om at myndighetene ikke kan delta i en potensiell SAS-emisjon.

Forvalteren er likevel positiv til at Flyr skal klare seg greit.

– Det smerter å se den falle, men heldigvis faller SAS med den. Jeg er optimist på Flyrs vegne, avslutter han.

 

 

Annonse
Annonse
Annonse