Annonse
Foto: Berit Roald / NTB

SAS Pilot Group har stevnet flyselskapet

SAS har gjennom hele pandemien prøvd å få med pilotene sine på store og varige kostnadskutt.

Et av tilbudene flyselskapet la på bordet til var jobbgaranti til alle pilotene i fem og, noe som inkluderte halvparten av de 560 pilotene som ble oppsagt på grunn av pandemien.

Nå viser det seg at SAS også hadde et annet tilbud til pilotene.

I bytte mot kostnadskutt ville selskapet tidlig i år gi en garanti for at samtlige 560 oppsagte piloter skulle få komme tilbake i jobben i morselskapet innen 2024.

Begge gangene har pilotene takket nei til garantiene, selv om de kunne ha reddet jobbene til mange kollegaer. Dette forklarer de med at garantiene ikke opplevdes som sikre nok hvis pandemien varte lenger enn først ventet.

Det sier Martin Lindgren i SAS Pilot Group (SPG) til Dagens Næringsliv.

Stevnet

Før helgen stevnet pilotene SAS gjennom Svensk Pilotförening hos arbeidsrettsdomstolen i Sverige. Det skal ifølge Göteborgs-Posten handle om at de mener selskapet leier inn for mange fly med mannskap utenfra.

Pilotene hag SAS har en avtale som sier at maksgrensen på innleide flyselskap, både selskaper leid av SAS selv og eksterne selskaper, er 13 prosent. Nå mener pilotene selskapet i 2018 og 2019 leide inn andre flyselskap på inntil 17-18 prosent av SAS-flyvningene.

Denne konflikten startet sent i 2019, men ble satt på vent av pandemien. Deretter har arbeidsgiver- og arbeidstagerforeningene på høyere nivå meglet frem til juli i år, men det ble ingen enighet. Derfor er det sendt inn en stevning.

Denne konflikten går også inn i kjernen i uenighetene pilotene og SAS har etter at selskapet etablerte to nye flyselskap hvor de har annonsert at all vekst skal skje neste år.

Lindgren i SPG mener nemlig at etableringen av disse to (SAS Connect og SAS Link), vil berøre den samme avtalen om innleie mellom partene. Derfor er utfallet i den svenske arbeidsrettsdomstolen viktig.

Annonse
Annonse
Annonse