Annonse
Foto: Norse Atlantic Airways

Slik skal Norse Atlantic skille seg fra Norwegian

Gründer Bjørn Tore Larsen i Norse Atlantic er klar for å ta over Norwegians satsning på lavprisbilletter på langdistansefly over Atlanterhavet. Det nye flyselskapet skal derimot skille seg fra Norwegian på flere områder.

Mens Norwegian bare brukte billig mannskap i utlandet, skal blant annet Norse Atlantic etablere en base med tre fly og mannskap stasjonert i Oslo.

Fra før er det kjent at Norse Atlantic skal etableres med driftstillatelse i Norge og Storbritannia. De skal ha piloter og kabinansatte ansatt i USA og i London, men siden de skal fly fra Oslo til byer i USA som ikke nødvendigvis har egen base, er det derfor bedre å opprette dette i Norge, sier Larsen.

Om det blir dyrere å ansette i Norge mener han er «hipp som happ».

– Det er «hipp som happ». For pilotene er det et europeisk arbeidsmarked og lønningsnivå. For kabinansatte kan det være en større variasjon i kostnadene, og det kommer an på hvilke land og kollektivavtaler man sammenligner med. Jeg har ikke det i hodet, sier Larsen til DN.

En kollektivavtale med en fagforening kor kabinansatte i USA er allerede på plass. Denne uken er Larsen i Washington D.C., og tror landingstillatelser skal være mulig å få raskt.

– Vi har en annen ansattpolitikk. Vi vil ha mange amerikanske ansatte, og de er ansatt i flyselskapet. Vi er «pro people» og har kollektivavtaler på plass fra dag én. Det er stor forskjell fra hvordan andre har gjort det tidligere, sier han videre til DN.

Larsen er trygg på at selskapet oppfyller alle kriteriene og ser ingen grunn til at tillatelsen skal ta lenger tid å få enn normalt.

Norse Atlantic har derimot til gode å signere en kollektivavtale med en norsk fagforening. Yngve Carlsen, leder i LO-tilknyttede Norsk Flygerforbund, og SAS-pilot, er positiv til det nye flyselskapet og sier det er gledelig at Norse Atlantic vil har norske ansatte i selskapet fra starten av.

Annonse
Annonse
Annonse