Reiseliv

Det går mot rekordsommer for lavprisselskapene

Flyselskaper i lavprissegmentet, som Ryanair, Wizz Air og easyJet, forbereder seg på en rekordsommer og øker ruteprogrammene kraftig. Fullservice-selskapene må ta grep for å beholde passasjerene.

Publisert Sist oppdatert

­Høyere leveomkostninger og flybillettpriser vil føre til at folk som tradisjonelt har vært lojale til de store nasjonale flyselskapene, nå vil booke hos lavprisoperatørene. Ryanair er forberedt på dette og planlegger å øke kapasiteten til et nivå som er høyere enn de var på før pandemien. Dette viser at lavprisoperatørene kommer ut av pandemien sterkere enn noen gang, ifølge data-analyseselskapet GlobalData.

Høyere drivstoffpriser fører til at billettprisene øker. Lavprissektoren rammes også av høyere drivstoffpriser, men de har som oftest nyere, mer drivstoffeffektive fly.

Store lavprisselskaper som Wizz Air, easyJet og Ryanair, melder alle at kapasiteten i juli i år blir høyere enn den var i juli 2019.

Craig Bradley, reisebransjeanalytiker i Globaldata, tror økningen i billettprisene vil føre til at fullservice-selskapene vil bli tvunget til å komme med forbedringer av lojalitetsprogrammene sine i de neste månedene. Mange vil måtte øke verdien og fordelene, for å beholde stamkundene.

Powered by Labrador CMS