Reiseliv

Det tar minst et par år før markedet er tilbake

Alt tyder på at vi står foran en sterk økning i arbeidsrelaterte reiser, etter to år med ekstremt lav aktivitet.

Publisert Sist oppdatert

Det mener også Global Business Travel Association (GBTA), som spår en sterk økning og at bransjen skal være tilbake til før-pandemi-tall innen 2024. Men ikke alle er like optimistiske og flyselskapene tilbyr langt færre seter per i dag, enn hva de gjorde før pandemien.

Flyselskapene regner at 30% av omsetningen tradisjonelt kommer fra folk som reiser i jobbsammenheng, de store hotellkjedene har vanligvis to-tredeler av omsetningen fra forskjellige former for arbeidsrelatert reisevirksomhet. De gjenværende covid-19-restriksjonene, reduserte reisebudsjetter, forandringer i arbeidsmønster med mer hjemmekontor og større oppmerksomhet på risiko i næringslivet, bidrar nå alle til å forandre forretningsreise-segmentet.

Mange bedrifter ønsker også å redusere antall reiser for å spare penger, endel har funnet seg godt tilrette med møter på Zoom og andre former for elektronisk kommunikasjon, og vurderer alltid om elektroniske møter vil fungere, før de bestiller reiser. Noen større bedrifter, som DNB, har som policy å alltid tilby digital deltagelse på alle møter. Men elektroniske møter kan aldri helt erstatte fysiske møter. Endel bedrifter har også satt seg fore å bli karbonnøytrale, og da ser de svært kritisk på CO2-utslipp i forbindelse med jobbreiser.

- Tidligere var det vanlig å fastsette reisebudsjettene på årsbasis, avhengig av kommersielle målsetninger. Etter covid vil mange bedrifter vurdere hver enkelt reise, sier Scott Davies, som leder britiske Institute of Travel Management, til The Economist.

Noen reiser kommer raskt tilbake. Selv da pandemien var på det verste foregikk en hel del jobbrelatert reisevirksomhet, særlig forbundet med vedlikehold og annet som ikke kunne løses via internett. Men det er nå viktig å få fart på hele markedet av bedrifter og organisasjoner som ønsker å møte sine forbindelser personlig, som for eksempel finanssektoren.

Markedet for forretningsreiser innenlands i USA, som sto for 90% av totalen i 2019, øker nå hele tiden. Det samme gjelder korte reiser mellom europeiske byer, som sto for to-tredeler av europeiske forretningsreiser i 2018.

Markedet er også i endring, flere som reiser langt i forbindelse med jobben, ønsker nå kombinere jobb og fritid. Ifølge banken Morgan Stanley er opphold torsdag til søndag stadig mer populært.

Amerikanske bedrifters reisebudsjetter forventes i år å ligge 31% under 2019-nivå, ifølge Morgan Stanley, som nylig har sjekket tilstanden hos 170 nord-amerikanske travel managers i større bedrifter. Dette tallet kan bli enda høyere hvis det blir store økninger i billettprisene på fly, på grunn av høye oljepriser.

Flyselskapene er heller ikke tilbake med fullt ruteprogram ennå. På verdensbasis er det for tiden kun to-tredels kapasitet, sammenlignet med før pandemien. Det betyr færre valgmuligheter når det gjelder avgangstider, destinasjoner og direkteflyvninger.

Derimot har business-jet-markedet tatt seg kraftig opp. Januar i år skal ha vært den travleste måneden i historien for business-jet-operatørene, antall flighter lå 15% over januar 2019.

Powered by Labrador CMS