Reiseliv

Flyselskapet Aeroflot er et av flere russiske selskap som rammes av EUs sanksjoner

EU svartelister 20 russiske flyselskaper

Aeroflot og 20 andre russiske flyselskaper blir nå svartelistet av Eus luftfartsmyndigheter grunnet manglende flysikkerhet.

Publisert Sist oppdatert

Beslutningen er tatt raskt etter at Russland har godkjent at selskapenes fly kan brukes i internasjonal trafikk igjen selv om de mangler luftdyktighets-sertifikater, skriver flysmart24.no

Beslutningen er nå publisert på kommisjonens nettsider.

Kommissær for transport i EU, Adina Vălean, er rystet over de tillatelsene som russiske myndigheter nå har gitt:

– Det russiske føderale lufttransportbyrået har tillatt russiske flyselskaper å operere hundrevis av utenlandskeide fly uten et gyldig luftdyktighetsbevis. De berørte russiske flyselskapene har bevisst gjort det i strid med relevante internasjonale sikkerhetsstandarder. Dette er ikke bare et klart brudd på konvensjonen om internasjonal sivil luftfart, Chicago-konvensjonen, men det utgjør også en umiddelbar trussel mot sikkerheten, sier hun.

Hun understreker at beslutningen ikke er en ekstra sanksjon mot Russland, men er tatt utelukkende på grunnlag av tekniske og sikkerhetsmessige årsaker.

– Vi blander ikke sikkerhet med politikk, sier Vălean.

I praksis betyr dette at de vil ha forbud mot å opere til og fra EU/EØS-land så lenge de står på flyforbudslisten, også i Norge siden vi er tilknyttet Eus luftfartssamarbeid.

Stengt luftrom

Nå vil EUs beslutning få praktiske konsekvenser for de russiske selskapene.

For dem er EUs luftrom fra før av uansett stengt etter at angrepskrigen mot Ukraina ble satt i verk.

Flyene har derfor operert stort sett innenriks etter at de har blitt nektet å fly i svært mange lands luftrom. Flyene er leaset i utlandet, men landets myndigheter har nå gitt selskapene muligheten for at flyene skal kunne bli omregistrert til russisk register.

At de to dominerende flyprodusentene i verden, Boeing og Airbus, i tillegg har blitt nektet å levere reservedeler til flyene, gjør at det er stort usikkerhet om i hvilken teknisk stand flyene nå er i.

Vanskelig å få opphevet

Beslutningen betyr imidlertid at veien tilbake ved en fremtidig opphevelse av flyforbudet i Europa, vil bli ekstra lang for alle de svartelistede selskapene.

De må da først sørge for å bli fjernet fra svartelisten før de vil få anledning til å gjenoppta trafikk i Europa, selv etter at et flyforbud er opphevet.

– EU-kommisjonen publiserer jevnlig en sikkerhetsliste over flyselskap som har driftsforbud i EU. Det betyr i regelen at selskapet eller landet ikke kan dokumentere et tilfredsstillende sikkerhetsnivå som minst er på høyde med det europeiske, skriver det norske Luftfartstilsynet om bakgrunnen for EUs beslutninger.

Powered by Labrador CMS