Reiseliv

Familier bruker fort 10.000 kroner i Dyreparken

Å dra til dyreparken kan bli dyrt. To av småbarnsfamiliene VG pratet med fikk helt ulike priser på kassalappen. De synes imidlertid det er verdt pengene.

Publisert Sist oppdatert

­Ektemannen Bernhard Nerem (42) anslår at reisefølget på ni personer bruker rundt 10.000 kroner på å tilbringe to dager i dyreparken, skriver VG.

Inngangsbilletter, suvenirer, is, kaffe, slush, spill, parkering og togbilletter til Hakkebakkeskogen er blant tingene som spiser opp feriebudsjettet til familien.

– Summen er høy samlet sett, men når en bryter det ned i antall personer og dager ser vi at siden dette er helt innenfor, sier han.

Familien Nerem har på sin side valgt å ta med matpakke under oppholdet i dyreparken. I tillegg bor de gratis hos svigerinnen Henriette Høgsve (33), som også er med på turen.

– Det er jo litt dyrt, men vi har med vår egen mat, og kjøper heller inn litt is og snacks i tillegg, sier Ragnhild Nerem.

– Det kunne gjerne vært flere plasser under tak for de som har med seg medbrakt, tilføyer Høgsve.

Kostbare kostymer og godteri

Forbi portene i dyreparken, dypt inne i Kaptein Sabeltanns rike i Kjuttaviga, møter VG Marte Juvik Johansen (29) og Oscar Krook (30). De har satt av et vesentlig større beløp til ferien.

Familien regner med at de bruker over 40.000 kroner i løpet av tre dager i dyreparken.

– Vi har vært her så mange ganger før, så vi er litt vant med det. Det er dyrt, men vi synes det er verdt det, sier Johansen.

– Det er for ungenes skyld at vi gjør det, de synes at det er så gøy, legger hun til.

Barna Adrian (5), Tobias (7) og Emma (6) viser seg frem i sine nye Sabeltann-kostymer, som i sum koster rundt 4000 kroner.

– Nå kommer båten, roper en av dem, og de løper i samlet flokk ned mot kaien.

Den største utgiftsposten er imidlertid at paret har valgt å bo på Abra havn hotell på innsiden av parken, sammen med barna og besteforeldrene deres.

– Vi hadde ikke trengt å bo her, men igjen, vi gjør det for de yngste. Det koster penger hele året, sier Johansen.

Mener de har riktig prisnivå

– Vi mener at vi har et riktig prisnivå.

Dette sier Morten Skraastad, kommersiell direktør i dyreparken, når VG møter han på toppen av tribunene foran løveinnhegningen.

Han trekker frem at Kristiansand dyrepark er en stor og mangfoldig turistdestinasjon, og at de gjennomfører en gjesteundersøkelse hvert år der mer enn 50 prosent svarer at prisnivået samsvarer med opplevelsen.

– Det har vært store prishopp i blant annet mat- og strømprisene den siste tiden. Gjelder det samme for dere?

– Nei, vi har ikke gjort noen store prishopp i år. Vi har riktignok justert noe for den generelle prisøkningen, og har derfor økt prisene på mat og drikke med 3–5 prosent, sier Skraastad.

Billettprisene har økt med 2 prosent siden juli. Til sammenligning har konsumprisindeksen økt med ca. 6 prosent det siste året.

En undersøkelse Nettavisen gjorde tidligere i juli kom imidlertid frem til at både is og brus er dyrere i Kristiansand dyrepark enn på Tusenfryd.

– De gjorde vel en snittutregning på 12–13 varer, og det er riktig det som står i artikkelen. Men når du ser på produktene under ett så ligger vi ganske likt, sier Skraastad.

Dyreparken hadde også et overskudd på 89,6 millioner kroner i fjor – sitt høyeste noensinne.

– Kunne ikke noe av dette ha gått til å senke billettprisene?

– Det jeg kan si er at vi driver en bra butikk. Men vi er helt avhengige av det til å utvikle parken, og hvert år har vi flere nyheter å komme med, sier Skraastad.

– Gjestene har høye forventninger til oss, og vi er avhengige av å drive godt for å utvikle oss videre, legger han til.

Powered by Labrador CMS