Reiseliv

Havila Kystruten sitt skip Havila Capella i Bergen

Havila Kystruten får unntak fra sanksjonene

Havila Kystruten får drive skipet Havila Capella i seks måneder. Forsikring for skipet er ikke på plass.

Publisert Sist oppdatert

Kystruteskipet Havila Capella har vært strandet i Bergen siden 12. april. Årsaken er at Havila Kystruten leaser skip som eies av et russisk selskap, og sanksjonene mot Russland har skapt usikkerhet om forsikringsdekningen.

Utenriksdepartementet understreker at de ikke har tatt stilling til dispensasjon for forsikringsstillelse i saken. Forsikring av Havila Capella vil kreve særskilt dispensasjon etter søknad fra forsikringsselskapene.

Utenriksdepartementet har gitt selskapet dispensasjon fra sanksjonene.

– Det er selvsagt svært gledelig for oss at Utenriksdepartementet har gitt oss en dispensasjon fra sanksjonsforskriften. Det betyr at skipet nå ikke er sanksjonert, siden vi ikke opererer i strid med noen gjeldende sanksjoner, sier administrerende direktør Bent Martini.

Klargjørende avgjørelse

Martini sier at Utenriksdepartementets konklusjon er svært klargjørende også med tanke på leverandører som er avgjørende for driften av skipene.

– Selv om vi hadde forventet og håpet på et positivt svar, er det veldig godt å få bekreftelsen som gjør at Havila Capella ikke er sanksjonert, sier han.

– Havila Kystruten er et norsk selskap, og våre skip seiler under norsk flagg. Denne beslutningen fra myndighetene gir oss en trygghet for fremtiden.

Utfordringen Havila Kystruten nå står ovenfor er at enkelte leverandører har behandlet Havila Capella som et sanksjonert skip, og varslet terminering av inngåtte avtaler.

– Vi forventer at leverandørene våre vil fortsette å gi oss støtte og service i tråd med våre samarbeidsavtaler nå som norske myndigheter bekrefter at Havila Capella ikke skal sanksjoneres, sier Martini.

Derfor er kystruten viktig

Havila Capella er bygget for å operere kystruten mellom Bergen og Kirkenes i en avtale med Samferdselsdepartementet, og vil følgelig utelukkende operere i norsk farvann. Avtalen med Samferdselsdepartementet sikrer daglige anløp til 34 havner i Norge som gjør at befolkningen i disse områdene har tilgang til kritisk infrastruktur, som i tillegg til normal drift kan nyttes i kritiske og uforutsette situasjoner. Dette gir en trygghet for kystbefolkningen, forklarer Martini.

– Vi opererer også i nordområdene, områder med geografiske forhold som svært ofte har tøffe klimatiske forhold der det er vanskelig å ta seg frem på land. I perioder av året vil derfor skipene på kystruten bidra til en sikkerhetsgaranti for befolkningen for stabil og trygg transport når vær og andre forhold gjør det vanskelig å ta seg frem over land, og luftveistransport er utelukket.

Skipene langs kystruten er også en betydelig bidragsyter til sysselsetting og næringslivet langs kysten og på sjøen.

– Vår drift bidrar til betydelige synergieffekter for næringslivet, hvor skipene som seiler kystruten sikrer landsdelene stabil og god tilførsel av varer og tjenester, som igjen skaper grunnlag for et mangfoldig næringsliv. Dette inkluderer også turistnæringen, hvor skipene bidrar langt utover egen aktivitet til turisme og reiselivsaktiviteter i områdene vi har havneanløp. Skipene som seiler kystruten er helt klart viktige for verdiskaping, lokalt og nasjonalt, sier Martini.

Refinansiering

Havila Kystruten vil bruke tiden godt for å refinansiere skipet og skifte eierskap.

– Havila Kystruten vil fortsette med å jobbe aktivt for refinansiering av Havila Capella for å få et eierskifte på skipet, med målsetning om å finne en løsning før dispensasjonsperioden utløper, sier Martini.

– Målet vårt er at skipet skal eies 100 % av Havila Kystruten Operations AS, med en annen finansieringsløsning enn den vi har i dag

Powered by Labrador CMS