Reiseliv

Havila Kystruten fikk pris for fremtidens skip

Under «Ocean Leadership»-konferansen i starten av Nor-Shipping-messen mandag 4. april, ble Havila Kystrutens skip «Havila Capella» annonsert som vinner av «Next Generation Ship Award».

Publisert Sist oppdatert

Skipets banebrytende teknologi gjør at hun kan seile med null utslipp. Prisen går til skipsprosjekt som viser de største fremskritt og innovasjon innen skipsdesign med tanke på energieffektivitet, egnethet og fleksibilitet, teknologiutnyttelse, sikkerhet og bærekraft for det kommende tiåret. Skipet er designet av Hav Group og bygget ved Tersan-verftet i Tyrkia.

- Vi er stolte av å ta imot denne prisen for vårt første skip, Havila Capella. Nå gleder vi oss til å ta imot tre like skip senere i år, som skal utgjøre en viktig del av trafikken på den historiske kystruten mellom Bergen og Kirkenes, sier administrerende direktør Bent Martini i Havila Kystruten.

- Bærekraft skal gjenspeile alt vi gjør, fra skipsdesign og all annen drift, og dette er en utfordring vi ikke tar lett på. Å bli belønnet med denne anerkjennelsen fra skipsindustrien er derfor et stort øyeblikk for oss, og et bevis på at vår svært innovative skipsteknologi er en pioner mot det grønne skiftet innen vår type virksomhet.

Havila Capella er et plug-in hybridskip med verdens største batteripakke designet for passasjerskip. Batteripakken veier 86 tonn og har en kapasitet på 6,1 megawattimer.

Batteripakken gir Havila Capella mulighet til å seile i fire timer uten støy og utslipp, noe som betyr at hun kan seile stille og bærekraftig gjennom verdensarvfjorder og uberørte omgivelser langs norskekysten.

Havila Kystruten har investert over 500 millioner kroner ekstra for å gjøre sine kystruteskip mer miljøvennlige, og batteripakkene er bare ett av flere tiltak som kutter NOx-utslippene med rundt 90 prosent og CO2-utslippene med rundt 25 prosent. I tillegg er skipene bygget for å kunne gå på biogass, et praktisk talt karbonnøytralt biodrivstoff som gir oss et innblikk i den mest imponerende egenskapen til Havila Capella: Hun er klar til å seile med null utslipp. Skipet er også forberedt for å kunne bruke hydrogen eller ammoniakk som alternativt drivstoff, og er derfor et skip bygget for fremtiden. Skipets banebrytende teknologi er utviklet i nært samarbeid med Hav Group-konsernet, Kongsberg Maritime og vitenskapelige nettverk.

– Vi har vært med på å utvikle og levere en rekke løsninger som sammen gjør dette fartøyet i stand til å seile den grønneste seilasen langs norskekysten, sier Gunnar Larsen, konsernsjef i HAV Group ASA, som har hovedkontor i Fosnavåg.

Powered by Labrador CMS