Kontorbygget til Havila Shipping ASA på Mjølstadneset i Fosnavåg i Herøy kommune i Møre og Romsdal. Foto: Halvard Alvik, NTB

Havila Kystruten vil ta over «Havila Capella» med tvang

Publisert: 16. juni 2022 kl 15.29
Oppdatert: 16. juni 2022 kl 15.55

­I over to måneder har skipet ligget stille. Fleire rundturer er kansellerte, og hundrevis av passasjerer har fått reisen sin avlyst, skriver Nrk.

Kystruteskipet «Havila Capella» er eid av det russiske leasingselskapet GTLK. Da dette selskapet ble rammet av sanksjoner mot Russland grunnet krigen med Ukraina, ble skipet liggende fast i Bergen. Havila fikk ikke drive eit skip som var russisk eid.

Med dispensasjon frå Utenriksdepartementet, så det lysere ut for hurtigrutekonkurrenten. Men også forsikringsselskapet måtte få dispensasjon fra sanksjonene. Skipet kunne ikke gå uten å være ordentlig forsikret. Dette fikk de avslag på.

Havila Kystruten har derfor vært nødt til å finne en annen løsning.

Får ikke handle med Russland

Havila Kystruten skriver i en pressemelding at de har snakket med det russiske eierselskapet GTLK for å prøve å gjøre en avtale. Men de ser seg nødt til å gå til rettens vei for å bli formelle eiere av skipet «Havila Capella».

Sanksjonene som EU og Norge innførte mot Russland etter krigen mot Ukraina, gjør nemlig at Havila ikke har lov til å kjøpe ut skipet fra det russiske selskapet. Norge skal ikke handle med eierskap til skipet, samtidig som de følger sanksjonsreglene.

Saken fortsetter under annonsen

Avtalene mellom Havila Kystruten og det russiske selskapet er regulert av engelsk lov, og Havila skriver at de venter avklaring fra engelsk rett innen rimelig tid.

Vil ta skipet med tvang

Ivrige etter å få forlate kaia i Bergen, har kystruteselskapet også levert et krav til Hordaland Tingrett. De vil at retten skal ta «Havila Capella» i arrest, slik at Havila Kystruten kan få bruksrett på skipet. Da vil de kunne forsikre det i sitt eget navn.

 

Ledige stillinger – reiseliv