Reiseliv

Samlet for de norske hotellene som rapporterer data til Benchmarking Alliance gikk losjiomsetning per disponible rom opp nominelt med 19 % fra november ifjor til november iår.

Høy RevPAR-vekst i november

Samlet for de norske hotellene som rapporterer data til Benchmarking Alliance gikk losjiomsetning per disponible rom opp nominelt med 19 % fra november ifjor til november i år.

Publisert Sist oppdatert

­Det er norske hoteller med til sammen 61 000 rom som sender inn sine tall. Hovedsakelig ligger disse hotellene i byene, primært i de største.

I dette utvalget, som utgjør en stor majoritet av norske hotellrom, lå gjennomsnittlig RevPAR på NOK 761 i november iår. Det er opp fra NOK 639 (+19,1 %) fra november ifjor og opp fra NOK 621 (+22,5 %) fra november 2019.

Innen hotellstatistikk sammenligner man som oftest med tilsvarende tall fra året før, men på grunn av pandemien som til tider har slått hotellbransjen helt ut, sammenligner vi også med 2019 som er siste normalår. I størstedelen av 2020 var hotellenes omsetning svært kraftig svekket av smitte og nedstenginger; november-RevPAR da var på NOK 198, for øvrig.

Vær observant på at vi sammenligner dato med dato. Det vil si at vi her ser på perioden 1.-30. november i år og 1.-30. november tidligere år (ikke «dag med dag», som tidligere her i spaltene).

RevPAR-utviklingen for november i hver enkelt storby de siste fire årene fremgår av grafikken.

Som vi har sett i lengre tid er det prisene som sikret veksten; 12 av 13 har prisøkning fra november i fjor, mens samtlige13 har prisøkning fra november 2019.

Samlet øker prisene mer enn veksten i den generelle konsumprisindeksen, fra begge år. Og med god margin.

Rombelegget samlet sett (61 % i november iår) øker fra november ifjor (59,5), men nivået er litt lavere enn i november 2019 (62,3). Sistnevnte til tross for 6 % flere solgte rom iår. «Romprisen» i november i år var NOK 1 248, mot 1 074 i november ifjor og 998 i november 2019. Alle er nominelle verdier.

Om tallene

Data kommer fra Benchmarking Alliance (BA), og er bearbeidet og analysert av Wiederstrøm Hotel Consulting (WHC). WHC (www.wiederstrom.com) er et lite hotellrådgivningsselskap som tilbyr et bredt spekter av tjenester innen hotell. Hovedområdene er hotelleiendom, hotelldrift, benchmarking og analyse.

Det er noe varierende «dekning» når det gjelder deltakelse i rapporteringen i storbyene, men typisk er 85-95 % av romkapasiteten representert i tallene. I distriktene er andelen rapporterende hoteller (rom) lavere. Det er norske hoteller med til sammen 61 000 gjesterom som sender inn tall til BA. Også hoteller fra en rekke nordiske og baltiske byer rapporterer inn tall til selskapet som også tilbyr løsninger for benchmarking av data fra restaurant og konferanse samt 12-måneders forhåndsbooking.

Powered by Labrador CMS