Reiseliv

Skipet Havila Capella

Konkurrent til Hurtigruten rammet av sanksjoner

Havila kystruten skulle drive fire av de daglige rutene mellom Bergen og Kirkenes. Selskapet GTLK som imidlertid skulle eie de fire skipene har blitt rammet av EU’s sanksjoner.

Publisert Sist oppdatert

Avtalen mellom Havila Kystruten og det russiske selskapet GTLK gikk ut på at russerne skulle eie skipene, og leie de ut til Havila i 10 år. Etter 10 år har Havila kystruten opsjon på å kjøpe skipene, skriver Nrk.

Sanksjonene hindrer at GTLK kan finansiere skipene og drøfter derfor nå alternativ finansiering.

Aministrerende direktør i Havila Kystruten, Bent Martini sier de stiller seg bak alle sanksjonene mot Russland, og jobber nå for å bryte alle bånd til russiskeide selskap.

– «Havila Capella» er leasa frå GTLK, men no blir det nok ikkje er mogleg å føre over pengar til eit sanksjonert selskap. Då vil nok vår betaling for leiga bli overført til ein sperra konto, til dømes hos Noregs Bank, seier han.

Ifølgje Martini reknar dei med at skip nummer to, «Havila Castor», vil bli levert frå det tyrkiske verftet Tersan i løpet av denne veka.

– Vi vil opprette eit norsk selskap, eigd av Havila, som skal ta over det «Castor» i staden for GTLK, seier han.

Ifølge E24 er Vladimir Putin sin pressetalsmann, Dmitrij Peskov og flere andre russiske regjeringstopper i styret til GTLK, som er et av de største leasingselskapene i verden og leier ut blant annet fly, lasteskip og cruiseskip.

Powered by Labrador CMS