Reiseliv

art'otel London Battersea Power Station i London åpner snart.

Reisetrender for 2023: Filmturisme og mer etterspørsel etter 3 stjerners hoteller

Hotels.com, en del av Expedia-gruppen, har undersøkt hvilke reisetrender som gjelder for 2023.

Publisert Sist oppdatert

Med utgangspunkt i data om søk og etterspørsel, samt en undersøkelse blant tusenvis av reisende i 17 land, viser de viktigste trendene for 2023 at folk ønsker individuelt tilpassede reiseopplevelser. Disse trendene utgjør det «u-normale året».

– Når vi ser på dataene under ett, får vi et detaljert bilde av reiselivet i 2023. Vi ser en økning i reiser til kulturhovedsteder, en ny bølge av interesse for velværeopphold og en økning i etterspørselen etter utendørsdestinasjoner utover det å bare dra på stranda eller til fjells, folk vil ikke lenger ha en ny normal for reiselivet, men de oppsøker uventede og utypiske trender i det vi kaller det "u-normale" reiseåret, sier Jon Gieselman, Expedia Brands president.

Film- og serieturisme

Å bestille en reise til et sted der en film eller serie ble filmet vil bli virkelig stort i 2023. Forskning viser at steder sett i serier og filmer fra strømmetjenester, sammen med vanlig lineær TV, utgjør hele 43 prosent av kildene til reiseinspirasjon.

• I Norge har 67 % av reisende vurdert å besøke en destinasjon, etter å ha sett den i en film eller serie på en streamingplattform, og hele 24 % bestilte en reise.

• Blant toppdestinasjonene finner vi New York og Paris, som alltid får oss til å lengte etter luksus og glamour. Italia og Hawaii, med sine vakre strandferiesteder, rangerer også høyt.

Kulturhovedsteder

Nasjonalparker og opphold i landlige omgivelser har vært populære de siste to årene. Men nå gjør storbyferien et comeback. Med utgangspunkt i etterspørselen fra reisende, er de fleste av destinasjonene som opplever den største økningen, kulturrike byer, der kunst- og kulturarrangementer er på vei tilbake for fullt. Noen eksempler er Edinburgh Festival Fringe, WorldPride i Sydney og kirsebærblomstfestivalen i Tokyo. I 2023 er det kulturhovedstedene som kaller:

1. Edinburgh i Skottland

2. Lisboa i Portugal

3. Tokyo i Japan

4. Dublin i Irland

5. New York i USA

6. Sydney i Australia

7. Dubai i De forente arabiske emirater

8. Montreal i Canada

9. München i Tyskland

10. Bangkok i Thailand

Trestjerners hoteller mer populære

Reisende er på jakt etter smartere måter å utforske verden på, uten at det går på bekostning av komfort eller trendfaktoren. I Norge svarer 33 % av reisende at de er mer opptatt av å få verdi for pengene enn tidligere. Data fra Hotels.com viser at den globale interessen for hoteller med tre stjerner og under er økt med 20 %, det er spesielt en økning i interesse for hotellene med få stjerner.

2023 planlegger mer enn en fjerdedel (28 %) av norske reisende å bestille overnatting på et hotell som har 1 til 3 stjerner, og hele 43 % planlegger å bestille en ferie med inkluderte tilleggsgoder, som toalettartikler eller frokost. En tredjedel av de som deltok i undersøkelsen, sier de heller vil dra flere ganger til overnattingssteder med 3 stjerner, fremfor å flotte seg med en stor luksusferie. Dette viser en endring i mentaliteten med ønskelister fra tiden etter pandemien, til en mer spontan tilnærming til reiser.

Den nye velværebølgen

Nesten halvparten (46 %) av alle spurte nordmennene er mer åpne for velværeferier enn tidligere, og et flertall (59 %) mener det er fordi de er mer fokusert på sin mentale og fysiske helse nå. Dette kan sees spesielt tydelig ettersom nordmenns mest ettertraktede velværereise handler om å redusere stress (31 %), etterfulgt av turer for å bedre søvnen (28 %)!

For å gripe muligheten og satse på dette markedet tilbyr hoteller som Loire Valley Lodge i Frankrike og Whitepod i Sveits Advanced Rejuvenation-programmer og praktiske aktiviteter som lar reisende komme tett på naturen. Undersøkelsen viser at turer som dette, med fokus på avslapping, er mer etterspurt enn for eksempel klassiske sportsturer.

Nye trendy hoteller åpner verden over

Nye hoteller åpner opp rundt om i verden for å imøtekomme de reisendes nye behov. Disse overnattingsstedene tilbyr langt mer enn bare et sted å sove, med blant annet destinasjonsrestauranter, kontorfellesskap og elegant interiør som standard. Fra et kunstnerisk sosialt samlingssted i London til storslått luksus i Roma − her er de mest spennende hotellene å holde øye med det kommende året.

• La Palma | Capri i Italia

• 100 Princes Street | Edinburgh i Storbritannia

• Ikos Odisia | Korfu i Hellas

• Celestial Suites | Kefalonia i Hellas

• 1 Hotel Hanalei Bay | Princeville i Kauai

• Four Seasons Resort Tamarindo | Tamarindo i Mexico

• Alila Kothaifaru Maldives | Maldivene i Indiahavet

• Six Senses | Roma i Italia

• Atlantis The Royal | Dubai i De forente arabiske emirater

• art'otel London Battersea Power Station | London i Storbritannia

Optimistisk bransje

For første gang blir 2023-reisetrendene utgitt samtidig med innsikt fra bransjefolk, fra flyselskaper til hoteller til ferieutleieverter og mer. I en skreddersydd rapport for reisepartnere, avslører Expedia Group måtene pandemien for alltid forandret reiser på. Rapporten viser de høyeste nivåene av optimisme siden 2020. De fleste fagfolk forventer at fritids- (71 %) og forretningsreiser (70 %) vil gå tilbake til nivåene fra før 2020 innen to år.

En annen innsikt fra bransjen viser at reisende velger alternativer tilpasset deres personlige verdier som bærekraft, inkludering og tilgjengelighet. De fleste reisevirksomheter (60 %) gjorde endringer det siste året for å sikre at tjenestene deres er inkluderende og tilgjengelige. Faktisk er bærekraft knyttet til markedsføring det høyeste investeringsområdet for 2023, og én av fem bransjefolk som sier at de planlegger å investere i bærekraft neste år

Powered by Labrador CMS