Reiseliv

Ser fremdeles doblingsmuligheter i Flyr

Flyteknikerstreiken har rammet Norwegian og SAS - men ikke Flyr. – Vi mistenker at Flyr har nytt godt av konkurrentenes utforinger, sier Carl Frederick Bjerke.

Publisert Sist oppdatert

­I en bransje rammet av omfattende streik har Flyr så langt stått støtt i stormen. Nå gjentar Arctic Securities kursmålet på to kroner, og venter med det en dobling av dagens kurs, som mandag lå i området av én krone pr. aksje, skriver Finansavisen.

– Flyr har de siste månedene klart å fortsette den positive utviklingen ved å øke fyllingsgraden og billettprisene, og vi gjentar derfor kursmålet og anbefalingen, sier analytiker Carl Frederick Bjerke mandag.

Etter flere år med pandemi har de fleste land i Europa lettet på restriksjonene, og nordmenn står klare til å endelig feriere i utlandet. Det ble det imidlertid satt en stor brems på, etter at flyteknikere fra NFO, som blant annet brukes av Norwegian og SAS, har innledet streik.

Det har derimot ikke rammet Flyr, som heller står posisjonert til å tjene på streiken.

– De bruker en annen leverandør av flyteknikere, og den leverandøren er ikke en del av NFO, som er fagforeningen til de som nå streiker, sier Bjerke.

– Vi forventer at flere vil teste Flyr for første gang denne sommeren som følge av kansellerte flyvinger hos konkurrentene, ettersom selskapet ikke påvirkes av den pågående streiken.

Droppet Flyr å velge NFO for å unngå en slik situasjon?

– Jeg tror nok at det var mest tilfeldig.

Neste uke legger Flyr frem trafikktall for juni.

– Vi mistenker at Flyr har nytt godt av konkurrentenes utfordringer den seneste uken, ved at flere har booket om tidligere bestilte reiser samtidig som selskapet fremstår som det mest pålitelige alternativet for nye bestillinger, sier Bjerke.

– For juli tror vi at etterspørselen er så sterk at Flyr skulle klart å selge ut mye av kapasiteten til gode priser også uten streiken.

Dyrere billetter

I tillegg til pandemiproblemer og streik, kommer de vedvarende, skyhøye drivstoffprisene inn i bildet, som følge av energikrisen i kjølvannet av Ukraina-invasjonen.

– Prisene på flybensin er for tiden veldig høye, noe som påvirker alle flyselskapene. I snitt koster hvert sete cirka 250 kroner bare i drivstoffpriser pr. flyvning. Det er omtrent det dobbelte av hva det var for et år siden, sier Bjerke.

– Da gir det seg selv at billettprisene må opp for at selskapene skal kunne kompensere for økte kostnader, og dette er jokeren innenfor luftfart om dagen.

Han trekker frem at flyselskapene kan velge om de vil ta høyest mulig pris, og se hvor mange billetter de selger, eller gjøre motsatt, og heller sikte etter en bestemt fyllingsgrad for deretter å tilpasse prisene.

– Vi ser for oss at Flyr vil oppnå en fyllingsgrad i området av 80 prosent fra og med juni, og så blir prisen det den blir basert på konkurransen i markedet.

Kampanjepriser

– Flyr har hatt en rekke kampanjer med lave priser, de har ikke solgt for mye til for lav pris?

– Noen blir nok usikre når de ser disse kampanjene, men man må huske på at Flyr sitt bookingsystem er en generasjon nyere enn hva SAS og Norwegian bruker. I et tradisjonelt system har én bookingklasse én bestemt pris, og i det gamle systemet har hver klasse en bokstav, slik at du maksimalt kan ha 26 forskjellige priser. I det nye systemet kan alle setene ha hver sin pris, så du kan ha 186 seter med unike priser.

– Det gir muligheten til å ha slike aggressive kampanjer som Flyr har, uten at det påvirker snittprisen i særlig stor grad.

Powered by Labrador CMS