Reiseliv

45 % planlegger utenlandsreise iår

I år planlegger nesten annenhver nordmann (45 prosent) å reise til utlandet, og de fleste (25 prosent) planlegger å reise utenlands 1-2 ganger.

Publisert Sist oppdatert

I løpet av to år med pandemien har de fleste av oss avstått fra ferier i utlandet, og også 2022 ble et annerledes reiseår på grunn av passproblemer, kaotiske flyplasser og kansellerte flyreiser – 47 prosent ønsket å reise mer enn de gjorde i fjor iht. Tickets Kantar SIFO-undersøkelse.

– Til tross for lavkonjunktur oppgir nesten halvparten at de planlegger en utenlandsreise i løpet av året. Etter tre år uten ferie i utlandet for mange, skal det mye til for at man ikke bestiller en feriereise i 2023. Det vi derimot ser er at det som skjer i verden har påvirket hvordan folk bestiller reiser og hvor de vil reise, sier Ellen Wolff Andresen, markeds- og administrasjonssjef i Ticket.

Høyere matpriser påvirker mest

Før pandemien oppga 39 prosent at de hadde endret reisevaner på grunn av frykt for terrorhandlinger eller terrortrusler, tett fulgt av klimautfordringer, oppgitt av 28 prosent. I årets undersøkelse nevner bare 11 prosent klimautfordringer som en faktor som påvirker reisen deres, mens kun 6 prosent oppgir terrortrusler. I tillegg til pandemien er det nå krigen i Europa og den økonomiske situasjonen som har fått oss til å endre reisevaner.

Aller størst innvirkning på feriereisene i 2023 har de økte matvarepriser, tett fulgt av økte strømpriser, høyere boliglånsrenter og redusert inntektsverdi. 29 prosent oppgir at den økonomiske situasjonen ikke vil påvirke feriereisene deres i det hele tatt og 68 prosent oppgir at de fortsatt har tenkt å reise, men tilpasser hvordan og hvor de reiser. Bare 8 prosent har til hensikt å avstå helt fra feriereiser til utlandet i 2023.

Etter tre år med kriser og restriksjoner er det trygghet og forutsigbarhet som gjelder. Å reise skal være enkelt og smidig, helst til kjente ferieklassikere. Dette har blant annet ført til at en større andel velger å bestille charter- eller pakkereise, i stedet for å bestille fly og hotell hver for seg. Den største endringen i bestillingsatferd er at 18 prosent oppgir at de nå alltid sørger for å bestille av- eller ombookingsbare billetter, slik at man har mulighet til å ombestemme seg dersom noe skjer i verden, eller i privatøkonomien. Pris er fortsatt den viktigste faktoren, men stadig flere verdsetter å bestille gjennom en seriøs og veletablert operatør, 51 prosent oppgir at dette er avgjørende for hvor eller med hvem de bestiller utenlandsferien – mot 27 prosent i 2019. Personlige service- og rådgivningsmuligheter (14 prosent) samt reiseselskapets tilgjengelighet via telefon og e-post (19 prosent) har også dukket opp som viktige faktorer som bestemmer hvor man bestiller reisen.

Vi lengter etter sol og varme

Hovedårsaken til å reise utenlands i 2023 er for å få sol og varme, dette oppgir 61 prosent i Tickets Kantar SIFO-undersøkelse. Også det å få kvalitetstid med partneren eller familien, samt å komme seg vekk fra hverdagen, er viktige grunner til å bestille utenlandsferie i 2023 og oppgis av 46 prosent på begge. Det gjenspeiler seg i bookingstatistikken, der 6 av 10 reiser på topplisten akkurat nå er reiser til sol og bad, der klassiske favoritter dominerer: Spania og Thailand.

Årets vinner: Spania

Det mest populære reisemålet er Spania, hvor bestillinger er opp med 10 prosent sammenlignet med før pandemien. Spania er også det reisemålet flest ønsker å reise til i 2023, ifølge Tickets Kantar SIFO-undersøkelse.

Årets taper: Langreiser

Europa er årets vinner, 78 prosent av reisene som bestilles for øyeblikket går hit. I stedet har langreisene nesten halvert seg, med enkelte unntak som Thailand.

Årets storby: London

Nordmenns favorittmål for storbyopplevelser, foruten New York, har alltid vært London.

Årets raketter: Hellas og Tyskland

Trenden mot sol- og badereiser i Europa favoriserer Hellas, som er årets største klatrer med en økning i bestillingene på 200 prosent, sammenlignet med samme periode før pandemien. Blant storbyreisende har Tyskland raskt dukket opp som en favoritt, med bestillinger opp 28 prosent sammenlignet med 2019 – Frankfurt topper listen tett fulgt av Berlin og München.

Ti på topp land

1. Spania (1)

2. Thailand (2)

3. Storbritannia (4)

4. Tyskland (10)

5. Hellas (ny)

6. Italia (9)

7. Tyrkia (6)

8. Danmark (ny)

9. Sverige (ny)

10. USA (3)

Kilde: Tickets bookingstatistikk. Bestillinger gjort i perioden 1/11-22 – 31/1-23, sammenlignet med samme periode i 2019-2020.

Powered by Labrador CMS