Reiseliv

Dansk reiseliv kaprer Mona Lisa

En ny aktiveringskampanje fra reiselivsorganisasjonen VisitDenmark, ønsker å sette «hyggelandet» på kartet, som motgift mot bucketlist-turisme.

Publisert Sist oppdatert

­Ved å bruke kunstig intelligens, kommer Mona Lisa, Frihetsgudinnen og andre ikoniske turistattraksjoner, til live med et enkelt budskap: Ikke kom til meg – besøk Danmark i stedet. Bortsett fra den frekke tilnærmingen, skiller kampanjen seg ut ved å være fullstendig skrevet av kunstig intelligens.

I flere tiår har folk undret seg over Mona Lisas mystiske smil - men har du noen gang lurt på hva hun ville sagt hvis hun fikk sjansen til å snakke? Nå har hun, sammen med en rekke andre ikoniske attraksjoner, kommet til live i en serie videoer laget av kunstig intelligens. De forskjellige kunstverkene sier fra og råder potensielle besøkende til å unngå turistfeller og heller reise til Danmark. Når reisende søker mer autentiske opplevelser, fremhever Danmark at et besøk til landet ikke handler om å krysse av for de mest kjente severdighetene, men snarere å snuble over de mange små og store perler som skjuler seg rundt hvert hjørne av det lille skandinaviske landet.

Kampanjen er unik ved at både manus og det visuelle er skapt av kunstig intelligens. Mens nye teknikker som «deepfake» og «motion synthesis», er blitt brukt for å bringe bilder til live de siste par årene, gjør tillegget av et skript, generert fullstendig av AI, det til en av de første kampanjene som kombinerer de to teknologiene. Flemming Bruhn, Markedsdirektør i VisitDenmark forklarer: «Skriptene er 100 % generert av AI – vi har ikke skrevet et eneste ord – vi har bare fjernet setninger som ble for lange eller rett og slett ikke var riktige. Selv om det føltes noe risikabelt å legge hele kampanjen i hendene på kunstig intelligens, er vi glade for å være i forkant av reiselivsnæringen, ved å bruke banebrytende teknologi for å bringe våre kreative visjoner og budskap til live.»

Powered by Labrador CMS