Reiseliv

Fiskevær i Lofoten skal bli luksusdestinasjon

Før den kommende sesongen, som forventes å bli rekordsterk, skal antallet ansatte tredobles og investerings- og aktivitetsnivået trappes videre opp.

Publisert Sist oppdatert

Eierne av Nusfjord Arctic Resort har allerede investert over 200 millioner kroner i å utvikle det idylliske fiskeværet i Lofoten til å bli en luksusdestinasjon for internasjonale turister.

Turiståret i Lofoten har startet rekordsterkt med nesten dobbelt så mange internasjonale turister i januar 2023, sammenlignet med samme periode i fjor. Gjennom hele 2022 var det 321.989 overnattinger fra utenlandske gjester i Lofoten, ifølge tall fra Visit Norway, noe som var det høyeste antallet noen gang. Nå rigger Lofotens reiselivsaktører, slik som Nusfjord Arctic Resort, seg for den kommende sesongen. Å øke bemanningen står sentralt når enda flere kjøpesterke, kvalitetsbevisste turister setter kursen mot det idylliske fiskeværet i Lofoten.

-- Nå trapper vi investeringstakten opp, for å ta destinasjonen til neste nivå, sier Caroline Krefting, utviklingsdirektør i Carucel Eiendom.

– Lofoten som merkevare står stadig sterkere, og drevet frem av en svak norsk kronekurs, forventer vi at rekordmange utenlandske gjester i disse dager planlegger å tilbringe deler av sommerferien på øygruppen. Disse gjestene forventer opplevelser, kvalitet og service av ypperste sort. For å levere på dette søker vi nå etter de dyktige folkene innen servering, mat og drikke og andre roller, sier Caroline Krefting, utviklingsdirektør i Carucel Eiendom.

Det er litt over fem år siden Carucel Eiendom og Krefting-familien ble hovedeiere i det historiske fiskeværet Nusfjord Arctic Resort. Siden den gang har selskapet gjennomført betydelige investeringer i de tradisjonelle rorbuene, til et nivå som kan minne om moderne luksusresorter.

– Dette er en langsiktig investering vi gjør med hjertet. Nusfjord Arctic Resort tilbyr en autentisk opplevelse av Lofotøyene, der eventyrlige natur- og matopplevelser venter de mange tilreisende. Familien forelsket seg tidlig i stedets magiske historie og atmosfære. Nå trapper vi investeringstakten opp for å ta destinasjonen til neste nivå, sier Krefting.

Denne sesongen forventer Nusfjord og Krefting at særlig kapitalsterke turister i økende grad setter kursen mot det idylliske fiskeværet i Lofoten.

– For oss handler det om å drifte bærekraftig i Nusfjord. Vårt mål er å bevare og formidle fiskeværets historie, samtidig som vi tilbyr høyeste grad av komfort og service. Vi skal tiltrekke oss de kundene som verdsetter unike opplevelser. Med et økende aktivitetsnivå har vi behov for mange flere dyktige fagfolk – fra studenter som ønsker seg et eventyr av en sommerjobb i Lofoten, til gourmetkokkene med Michelin-utmerkelser på CV-en. Gjerne dem som liker å kombinere jobben med fritidsaktiviteter som topptur eller surfing, sier Krefting.

De beste råvarene du kan oppdrive i Norge

Flere norske profiler i horeca-bransjen, både nasjonalt og internasjonalt, bekrefter sin store tro på Nusfjord Arctic Resort for de kommende sesongene. Én av dem er kjøkkensjef og daglig leder av Restaurant Einer, Svein Trandem, som har bakgrunn fra anerkjente luksusrestauranter slik som Restaurant Ekstedt i Stockholm og Maaemo i Oslo.

– Nusfjord har alle forutsetninger for å levere den beste restaurantopplevelsen nord for Polarsirkelen. Lokasjonen i havgapet gir dem umiddelbar tilgang til noen av de beste råvarene du kan oppdrive i Norge. Besøket mitt i Nusfjord ga mersmak og jeg har virkelig klokkertro på stedet, sier Trandem.

En annen som har besøkt idylliske Nusfjord er Christoph Hoffmann, grunnlegger av den tyske hotellgruppen, 25hours Hotels.

– Nusfjord er et norsk stykke eventyr. Det er et fantastisk utgangspunkt for å utforske et av verdens vakreste steder, Lofoten. Norsk turisme er i vinden som aldri før for oss lenger ned på kontinentet. Vi tror at Nusfjord har potensialet til å bli en ledestjerne for norsk, eksklusiv og bærekraftig turisme, sier Hoffmann.

Powered by Labrador CMS