Reiseliv

Folk strømmer til Beitostølen sommertid, og det er ikke noe å si på mottakelsen og gjestfriheten på Radisson Blu Beitostølen.

Går mot jubelsommer på Beitostølen

– Det har vært en god vinter- og vårsesong på Beitostølen, så langt i år har vi en omsetningsøkning på 19 prosent, og nå går vi inn i sommeren med høy trafikk. Juli har blitt årets toppmåned, fastslår direktør Atle Hovi i Beitostølen Resort

Publisert Sist oppdatert

­At Beitostølen har blitt så store også på sommertrafikken, er et paradoks som nok overrasker mange, all den tid Beitostølen har vært kjent som den store vintersportdestinasjonen. Men, store og strategiske satsinger, ikke minst i Beitostølen Resort-systemet, har bidratt til at juli har utviklet seg til årets beste måned trafikkmessig sett.

– Folk vil til fjells også sommertid, og det er jo egentlig ikke så rart, med de områdene vi har rundt oss på Beitostølen. Her kan du rusle langs turstier av alle lengder og varianter, Valdresflye og hele Jotunheimen som fascinerer mange, og vi har ikke minst mange aktivitets- og opplevelsestilbud for både store og små, sier Atle Hovi.

– Så skal vi ikke glemme Besseggen, en stor trafikk-generator og en viktig attraksjon og opplevelse for oss og for Beitostølen, fordi veldig mange overnatter hos oss, både før og etter turen over eggen. Det er fantastisk at vi i Norge har disse naturskapte attraksjonene, som vi kan høste fruktene av, og som ligger der til evig tid.

Tross tøffe tider med økede kostnader og uroligheter i Europa, peker besøksindustrien og Atle Hovi likevel på positive og gledelige utviklingstrekk.

– At pensjonistene fikk et godt lønnsoppgjør, var veldig gledelig. Det var gode nyheter både for pensjonistene og for oss. Mange pensjonister reiser i midtuke-perioder, og er svært gode kunder.

– Hva med valutasituasjonen?

– Den er naturlig nok veldig positiv for oss når vi snakker utenlandstrafikk. Euro- og dollarturister får mye for pengene nå, for ikke å snakke om danskene, som får 160 norske for 100 danske. Det er bra deal!

Et illustrerende eksempel er at vi hadde et par fra New York som sjekket inn hos oss på Radisson Blu Beitostølen i går. Fra New York til Beitostølen. Det er både avstander og fargerike kontraster. New York med sine 8,4 millioner innbyggere versus Beitostølens 374 fastboende, humrer Hovi.

– Nyheter å melde om for sommeren?

– Med vår nye 50-millioners heis i alpinanlegget, som vi åpnet i vinter, har vi Norges første sykkeltilpasset heis, der sykkelen festes på baksida av heisstolen ved påstigning. Vi åpner heisen 1. juli.

Men, det er ikke bare heisen som åpner 1. juli, det gjør også den nye og genuint italienske restauranten Casa Montagna på 450 kvadrat, i den nybygde Riddergaarden midt i sentrum av Beitostølen. 1. juli åpner også spa-anlegget Ridderbadet i samme bygg, med bassenger for både voksne og barn.

Sammen med 50 nye høykvalitets-leiligheter som vi har i utleie fra 1. juli, vil alt dette styrke vårt totale opplevelsesprodukt, og generere øket omsetning for hele besøksnæringa på Beitostølen, sier Atle Hovi.

Powered by Labrador CMS