Reiseliv

Hedda Felin, administrerende direktør i Hurtigruten Norge.

Hurtigruten markerte 130 år langs hele kysten

Hurtigruten markerte sine første 130 år langs kysten under folkefesten i Stokmarknes søndag. Der ble det kjent at hurtigruteskipet MS Richard With omregistreres til Stokmarknes, som en hyllest til rutens fødested.

Publisert Sist oppdatert

­Alle Hurtigrutens skip markerte søndag at det er 130 år siden den aller første avgangen i 1893. I Stokmarknes ble det holdt stor folkefest i samarbeid med Hurtigrutemuseet, Hadsel kommune, Stokmarknes vel og Stiftelsen norsk Hurtigrutemuseum.

- Hurtigruten ble startet i Stokmarknes. Den dag i dag er Stokmarknes en viktig havn for oss, et sted vi i Hurtigruten er oppriktig glade i, sa administrerende direktør Hedda Felin i Hurtigruten Norge.

Like etter overrakte kaptein Geir Arne Johannessen en redningsbøye med «Richard With - Stokmarknes» påskrevet til varaordfører Åge Rusten i Hadsel kommune, som det synlige beviset på at skipet skal skifte hjemmehavn til Stokmarknes.

Selve omregistreringen vil skje senere i år siden det krever en del papirarbeid og hjemmehavnen må males på flere steder på skipet og forskjellig type utstyr, blant annet redningsbøyer.

DS Vesteraalen Foto Hurtigruten

130 år i rute

2. juli 1893 kastet kaptein Richard With og skipet DS Vesteraalen loss i Trondheim med kurs nordover mot Hammerfest. Det markerte starten på en helt ny æra innen transport langs norskekysten, og siden har Hurtigruten gått i rute mellom nord og sør i Norge, med både gods, passasjerer og internasjonale gjester ombord.

Også på Hurtigrutens skip andre steder langs kysten ble jubileet markert med kake og åpne skip. Klokken 9.30 på formiddagen fløytet samtlige skip i Kystruten mellom Bergen og Kirkenes, for å markere tidspunktet for første avgang 130 år tidligere.

Tilbake til røttene

Dagens MS Richard With er det andre hurtigruteskipet som er oppkalt etter Hurtigrutens far. Det første skipet, DS Richard With fra 1909, seilte 32 år i Hurtigruten med hjemmehavn «Stokmarknes» i hekken. Den arven vil nå bli videreført med det moderne hurtigruteskipet MS Richard With.

Skipet ble bygget om til et moderne hybridskip i fjor, med helt nye motorer fra Bergen Engines og store batteripakker. Oppgraderingene kutter CO2-utslippene fra Hurtigruten Norges skip med 25 prosent og NOx med hele 80 prosent.

Tidligere i år fikk MS Vesterålen tilbakeført skorsteinen til Vesteraalen Dampskibsselskabs kjente blå og hvite skorsteinmerke, som en hyllest til pionerne i første hurtigruterederiet VDS.

De øvrige skipene i Hurtigrutens flåte beholder Tromsø som hjemmehavn.

Powered by Labrador CMS