Reiseliv

Flyselskapene i Europa er svært spent på hvordan markedet skal utvikle seg i løpet av året. Galopperende inflasjon og presset privatøkonomi for mange vil trolig legge en demper på reiseaktiviteten.

Ryanair topper trafikk-statistikken så langt i år

Flyselskapene i Europa er svært spent på hvordan markedet skal utvikle seg i løpet av året. Galopperende inflasjon og presset privatøkonomi for mange vil trolig legge en demper på reiseaktiviteten.

Publisert Sist oppdatert

­Så langt lar de helt store utslagene vente på seg, men trafikken vender heller ikke tilbake det nivået den var på før pandemien, skriver Flysmart24.

Fortsatt er det irske Ryanair som topper trafikk-statistikken så langt i år, viser den ferskeste statistikken fra den europeiske flysikringsorganisasjonen Eurocontrol.

På vei opp

En europeisk traver innen luftfarten er imidlertid på vei opp.

Det handler om det tyske nasjonale flyselskapet, Lufthansa.

Eurocontrol skriver at selskapet nå har rykket opp fra femte til fjerdeplass på listen, og altså skjøvet Air France et hakk nedover på trafikk-oversikten.

Så spørs det hvor selskapet havner på den samme oversikten senere i vår og sommer. Selskapet har, som flysmart24 tidligere har meldt, valgt å kansellere 34 000 avganger i sommerprogrammet på grunn av mangel på mannskap og fly.

De største i Europa

De 15 største i forhold til antall daglige flyvninger. Listen er oppdatert fra uken 27. februar til 5. mars:

  1. Ryanair – 2 530 flyvninger
  2. EasyJet – 1 393 flyvninger
  3. Turkish Airlines – 1 371 flyvninger
  4. Lufthansa – 1 096 flynvinger
  5. Air France – 968 flyvinger
  6. British Airways – 774 flyvninger
  7. KLM – 722 flyvninger
  8. Wizz Air – 719 flyvninger
  9. SAS – 578 flyvninger
  10. Vueling – 563 flyvninger
  11. Pegaus – 425 flyvninger
  12. Norwegian – 406 flyvninger
  13. Iberia – 378 flyvninger
  14. Swiss – 371 flyvinger
  15. Eurowings – 362 flyvinger

Kilde: Eurocontrol

Et stykke igjen

For de fleste selskapenes vedkommende er det et stykke igjen til nivået de hadde før pandemien.

I luftfarten sammenlignes det med nivået fra det siste hele normale driftsåret – 2019.

Med de siste tallene har SAS en trafikk som fremdeles ligger 27 prosent under nivået i 2019, mens Norwegians trafikk er 37 prosent under, ifølge tallene fra Eurocontrol.

Powered by Labrador CMS