Reiseliv

Når kommer kinesiske turister tilbake?

I 2019 var fastlands-Kina verdens største utgående reisemarked, med over 150 millioner utgående reisende. Siden den gang har sterke covid-19 sikkerhetstiltak, inkludert karantene ved ankomst, nesten eliminert Kinas inn- og utreiser.

Publisert Sist oppdatert

­Karantene ved ankomst ble fjernet fra 8. januar, Hong Kong gjorde det samme i september 2022. Hvis utviklingen blir den samme i fastlands-Kina som i Hong Kong, vil fastlands-Kina få fire millioner flypassasjerer i måneden innen april 2023, det vil si 40 prosent av nivået før pandemien.

Folk i fastlands-Kina deler den samme reiselysten som i Hong Kong. Det er en massiv oppdemmet etterspørsel etter internasjonale reiser av alle typer. I en fersk McKinsey-undersøkelse sa 40 prosent av kinesiske reisende at de ønsket at deres neste reise skulle være internasjonal, med Australia/New Zealand, Sydøst-Asia og Japan som de mest ønskede reisemålene.

McKinsey tror det vil ta litt tid før reiseaktiviteten fra Kina kommer tilbake på nivået før pandemien, av følgende årsaker:

For det første er passene til mange, kanskje 20 prosent, løpt ut i løpet av covid-19-perioden. Fornyelser er nå mulig, men etterslepet vil bremse oppturen med noen måneder.

For det andre krever de fleste destinasjoner visum for reisende fra det kinesiske fastlandet. Noen land har bevisst begrenset utstedelsen av disse visumene, som svar på Kinas stramme inngående visumpolitikk. Dette vil sannsynligvis lette nå, men igjen, etterslep vil ta tid å jobbe gjennom. Til sammenligning trenger de fleste reisende i Hong Kong ikke visum. For det tredje krever utgående turgrupper fra fastlandet godkjenning for å reise, noe som også vil ta tid.

Er flyselskapene klare for en etterspørselsboom?

De kinesiske transportørene virker klare for åpningen. Kinesiske flyselskaper satte noen fly til langtidslagring, men færre enn 100 kinesiske widebody-fly gjenstår i lagring. Det er over 200 store fly som raskt kan reaktiveres for internasjonal flyvning.

Internasjonale flyselskaper vil sannsynligvis bruke lengre tid å komme tilbake. Mange internasjonale flyselskaper har fortsatt utfordringer med for få langdistansefly. Noen flyselskaper, spesielt amerikanske, har mangel på mannskap og piloter.

Powered by Labrador CMS