
Apollo
Nordmenn prioriterer å reise – også i nedgangstider
Til tross for en generell prisøkning og et utfordrende økonomisk år for mange, viser en ny undersøkelse fra reisearrangøren Apollo at 4 av 10 planlegger å reise likt som før.
At ferien forblir en prioritet gjenspeiles også i Apollos egne tall, hvor salget nå ligger 25 prosent høyere, sammenlignet med samme tid i fjor. Størst er økningen blant barnefamilier, hvor salget har økt hele 30 prosent i 2023.
– Det har vært høy etterspørsel rundt reiser gjennom hele året, men det tok seg spesielt opp i våres og ikke minst nå i forkant av vinteren. Det er ingen tvil om at mange ble skuffet over sommerværet her hjemme, og nå gruer seg ekstra til et langt, kaldt og mørkt vinterhalvår, sier Beatriz Rivera, kommunikasjonssjef i Apollo.
I undersøkelsen svarer hele 87 prosent at de aldri har lånt penger for å finansiere en feriereise. For å ha råd og mulighet til å opprettholde reisevanene våre velger mange heller å avstå fra hverdagslige «pengeslukere» - som restaurantbesøk (34 %), bestille take away (29 %), og kjøpe nytt interiør (27 %) og nye klær (23 %). Skjønnhetsbehandlinger, konserter, taxiturer og streamingtjenester er også ting vi kutter ned på, når økonomiske prioriteringer må tas for å kunne reise.
*Undersøkelsen ble gjennomført av Norstat på vegne av Apollo i august 2023. Undersøkelsen hadde over 1000 respondenter i alderen 18-70 år i både Norge, Sverige, Danmark og Finland.