Reiseliv

Norse Atlantic tapte over 1 milliard i 2022 - blir største aktør på direkteflyvninger mellom Gatwick og USA

Norse Atlantic Airways lanserer fire nye direkteruter fra London Gatwick til USA, noe som øker selskapets totale antall transatlantiske destinasjoner tilgjengelige fra Storbritannia denne sommeren, til syv.

Publisert Sist oppdatert

­Med direkteflyvninger til Los Angeles, San Francisco, Washington og Boston, i tillegg til New York og nylig annonserte Orlando- og Fort Lauderdale-ruter, vil Norse Atlantic Airways betjene flere destinasjoner til USA fra Gatwick enn noe annet flyselskap denne sommeren.

Fra 1. juni vil selskapet tilby opptil seks flyvninger per uke mellom London Gatwick og Washington DC, fra 30. juni vil det være daglige flyvninger mellom London Gatwick og Los Angeles, fra 1. juli vil det være tre ukentlige flyvninger mellom London Gatwick og San Francisco, og fra 2. september vil det være fem ukentlige flyvninger mellom London Gatwick og Boston.

– Vi har gjort en betydelig investering i vårt britiske flyselskap, som har base på London Gatwick lufthavn, og sysselsetter nå over 370 kolleger der.

Jeg er veldig fornøyd med at vi holder løftet vårt om å gjøre det mulig for passasjerer å reise lengre, samtidig som vi stimulerer etterspørselen og skaper konkurranse i det transatlantiske markedet. Dette vil til syvende og sist gagne reisende og bidra til økt sysselsetting på begge sider av Atlanterhavet, sier Bjørn Tore Larsen, administrerende direktør i Norse Atlantic Airways.

Over 1 milliard i tap for Norse Atlantic i fjor

Etter snaue et halvt år i drift har flyselskapet Norse Atlantic et resultat før skatt på minus 1,27 milliarder kroner.

Flyselskapet startet flyginger i fjor og ventet ikke et positivt resultat i utgangspunktet.

Ifølge E24 landet inntektene på 101,3 millioner dollar, tilsvarende 1,05 milliarder kroner, mens driftsresultatet ble minus 42,9 millioner dollar, tilsvarende 444 millioner kroner. Resultat før skatt var på minus 123 millioner dollar, tilsvarende 1,27 milliarder kroner.

Gründer og Norse-sjef Bjørn Tore Larsen sier i en kommentar til tallene at selskapet fortsetter å jobbe mot å bli lønnsomme ved utgangen av 2023, som blir det første hele året i drift.

Flyselskaper taper ofte penger om vinteren, mens lønnsomheten normalt bedres om sommeren.

Powered by Labrador CMS