De som vil opp og frem innen norsk mat og drikke må henge med i den teknologiske utviklingen. Et helt nytt marked preget av banebrytende innovasjon er i ferd med å flytte både kunder, omdømme og omsetning.

Foto

Umami Arena

Ny teknologi skal løfte den norske mat- og drikkebransjen til nye høyder

Publisert: 26. januar 2023 kl 09.41
Oppdatert: 27. januar 2023 kl 09.13

­Blant mange av våre utstillere som byr på nye løsninger møter du her tre spennende tech-aktører som gleder seg til å vise frem hva de har å by på når dørene åpnes på UMAMI ARENA den 14. februar:

–På samme måte som Netflix og Spotify er Favrit det første kassesystemet hvor du har tilgang til all funksjonalitet på alle typer utstyr. Derfor ønsker vi vise folk hvordan teknologien til teknologilederen i bransjen ser ut, smiler gründer og daglig leder i Favrit, Edwin Fjeldtvedt.

Lojalitet og salgsanalyse

Fjeldtvedt leder det norske selskapet som for alvor slo gjennom med sine betalings- og bestillingsløsninger under pandemien – og som nå har utviklet en moderne og fullintegrert kassasystem-plattform for serverings- og restaurantindustrien.

Han lover at de som kommer innom standen til Favrit får se Norges raskeste kassesystem i aksjon, i tillegg vil de vise innovasjon på betalingsfronten – spesielt for restauranter. Målet er å la serveringsstedet bruke tid på salg – og så la gjestene enkelt betale regningen selv og fortelle deg hva de synes om opplevelsen. 

–Vi har lagt opp til at du kan fortsette salget dersom strømmen går, og det har ingenting å si om WiFi detter ut. Dersom du oppdaterer prisen på et produkt via mobilen din hjemme, så er det automatisk oppdatert på alle flater i baren eller restauranten på millisekunder. I tillegg kan vi fortelle deg hvor mange lojale gjester du har, hva de kjøper og hvor ofte de kommer tilbake. Selv når de betaler med kort! Du får med andre ord en helt ny grad av stabilitet og innsikt, forteller han.

Matsvinn-analyse

Saken fortsetter under annonsen

eSmiley er en av partnerne på «KuttMatsvinn på UMAMI ARENA» og skal bidra inn med sin digitale matsvinnsmodul FoodWaste for å måle matsvinn på messen. I tillegg ønsker de å vise frem sitt digitale IK-matsystem som brukes av mer enn 17.000 kjøkken i Norden. 

 –Vi skal sammen med Matsentralen og Matvett ta imot matsvinn fra utstillere, og utarbeide rapporter i etterkant. Dette blir utrolig spennende, og vi håper dette vil gi oss og UMAMI ARENA nyttig kunnskap som vi kan dra nytte av til senere, sier Country Manager i eSmiley, Mari Blomberg.

– Vi bruker Matvetts modell for bærekraftige matmesser, og har satt sammen et ressursutnyttelsesnettverk både før, under og etter messen. Her skal eSmiley veie utstillernes matavfall før det gis til Norsk Gjenvinning, og overskuddsmat fra standene kan gis til Matsentralen Oslo, forteller Torill Engelberg, som er direktør for UMAMI ARENA.

eSmiley jobber for å øke mattryggheten og redusere matsvinn i mat- og serveringsbransjen. Fra å være en startup i Danmark for snart 11 år siden, har selskapet åpnet kontorer i Norge, Sverige og Finland.  Med over 17.000 kunder i Norden ønsker de å skape en tryggere og enklere hverdag for sine kunder ved hjelp av smarte digitale løsninger.

Skreddersøm og lang fartstid

Aksess IT ser frem til å møte en samlet bransje på UMAMI ARENA. Selskapet leverer et Pos-system for små og store bedrifter i HoReCa markedet og tilbyr «skreddersydde løsninger for ditt bruk».

–På UMAMI ARENA vil vi vise fram Restolution Pos på forskjellig typer av hardware, sier Øyvind Bernhoft som er konsulent i Aksess IT.

Saken fortsetter under annonsen

Restolution er et kassesystem hvor du får tilgang til fullintegrerte moduler som effektiviserer driften og øker fortjenesten. Restolution er en alt-i-ett løsning som innebefatter både fysisk handel og netthandel. Restolution er enkel å bruke med intuitive brukergrensesnitt. Grensesnittet kan tilpasses fullt ut med enkel tilgang til alle bestillinger i butikk og på nett, digitale skjermer på kjøkken (KDS), inventar og regnskap.

 Hva håper dere besøkende på UMAMI ARENA vil være opptatt av?

–God kundebehandling fra folk som har lang fartstid fra restaurantbransjen, og som skjønner behovet til de som jobber i service hver eneste dag, avslutter Øyvind Bernhoft.