Reiseliv

Både dollaren, euroen og den danske kronen er blitt over 20 prosent mer verdt målt i norske kroner det siste året. – Dette er en drømmesituasjon, sier Per-Arne Tuftin i Norsk Reiseliv.

Rekordsvak krone gir turistboom

Både dollaren, euroen og den danske kronen er blitt over 20 prosent mer verdt målt i norske kroner det siste året. – Dette er en drømmesituasjon, sier Per-Arne Tuftin i Norsk Reiseliv.

Publisert Sist oppdatert

­– Det er blitt råbillig for amerikanere og europeere å dra på ferie i Norge. Og samtidig er det blitt dyrt for nordmenn å dra utenlands, sier direktør for bransjeforeningen Norsk Reiseliv, Per Arne Tuftin til Dagens Næringsliv.

– Dette er en drømmesituasjon for norsk reiseliv, fortsetter han.

På 12 måneder har den amerikanske dollaren steget over 22 prosent mot norske kroner, fra 8,80 til 10,80. Euroen har økt med 20,5 prosent i verdi fra 9,50 til 11,45. Den danske kronen følger hakk i hæl. 100 danske kroner koster nå 154 norske kroner mot 128 kroner på samme tid i fjor.

Også det britiske pundet er blitt betydelig mer verdt og har passert 13 kroner mot 11,50 i fjor. Og den svenske kronen har gjort et hopp den siste uken til over 102 kroner, mot 92 kroner i mars i fjor.

Turistbedrifter i Norge tjener på sterk dollar

– Vi er kjempeglade for den sterke dollaren og euroen, sier Daniel Skjeldam, konsernsjefen i Hurtigruten.

– Det er rett og slett en eksepsjonell situasjon vi er i nå både for oss og for hele norsk reiseliv. Jeg kan ikke gå ut med eksakte tall, men vi er veldig, veldig happy, sier han.

Torunn Tronsvang i selskapet Up Norway skreddersyr høykvalitetsturer for utenlandske gjester, særlig amerikanere.

– Vi har rekordsalg og har lagt bak oss to måneder som er de beste ever. Mange var nok litt forsiktige med pengene før jul, men nå har det snudd. Gjennomsnittsprisen per gjest hos oss har økt med 20 prosent. Det er helt fantastisk, sier hun.

Alpinanleggene merker også valutaeffekten

– Særlig danskene har booket veldig bra. De har i tillegg hatt et langt høyere forbruk enn normalt. Det ser vi tydelig i våre restauranter og innen skiskole/skiutleie, sier Odd Stensrud i Alpinco, selskapet som eier både alpinanlegg og overnatting på Hafjell og Kvitfjell.

Powered by Labrador CMS