Reiseliv

Den nye togtypen Flirtnex vil ha både liggestoler, fleksible sovekupeer, bistro, familietilbud og god bagasjeplass. Dette er noen av fasilitetene de reisende kan glede seg til, og som skal bidra til å gjøre tog til den mest attraktive reisemåten i Norge

Slik blir de nye togene

I dag tildelte Norske tog kontrakt til Stadler for kjøp av 17 fjerntog. Med opsjoner kan det kjøpes inn inntil 100 nye tog.

Publisert Sist oppdatert

­- Dette er en festdag. I Norge har vi noen av verdens mest spektakulære togreiser. Med nye fjerntog fra 2027 ligger alt til rette for å ta opplevelsen, komforten og kvaliteten for de reisende til et helt nytt nivå, sier Øystein Risan, administrerende direktør i Norske tog AS.

Norske tog er statens innkjøper og forvalter av tog, og leier ut tog til togselskapene.

Togene skal settes i produksjon i 2024, og kommer til Norge for testing i 2025. De første togene skal settes i trafikk på Bergensbanen fra 2026, hvor de erstatter tog som nærmer seg slutten av sin levealder. Kontrakten for kjøp av 17 fjerntog har en kostnadsramme på 8 milliarder kroner.

Komfort og opplevelse

Stadler vant konkurransen om nye fjerntog etter en totalvurdering av kostnad og kvalitet. Stadler er en av Europas ledende leverandører av tog med hovedkontor i Sveits. Stadler har nylig levert 150 FLIRT-tog til Norge.

-Den nye togtypen FLIRTNEX vil ha både liggestoler, fleksible sovekupeer, bistro, familietilbud og god bagasjeplass. Dette er noen av fasilitetene de reisende kan glede seg til, og som skal bidra til å gjøre tog til den mest attraktive reisemåten i Norge. Toget skal ikke bare være en transportetappe, men også en opplevelse og et sted hvor du liker å være, sier prosjektleder i Norske tog, Sille Svenkerud Førner.

De nye fjerntogene vil ha en topphastighet på 200 km/t. Hvert togsett vil bestå av åtte vogner med en total kapasitet på opptil 542 sitteplasser per tog. Det kjøpes tog for både elektrifiserte og ikke-elektrifiserte strekninger.

Nytt og fremtidsrettet tilbud

- De nye togene blir mer fleksible med tanke på plass, komfort og bruksmuligheter. Det blir et bredere sovetilbud med både liggestoler, 2-sengskupeer og 4-sengskupeer. Sovekupeene vil på dagtid kunne gjøres om til lukkede sittegrupper for både familier og forretningsreisende, og liggestolene vil kunne benyttes hele døgnet, sier Risan.

Nå starter en designprosess hvor Norske tog, sammen med leverandøren, skal gjøre de siste tilpasningene og justeringene før togene settes i produksjon. I denne fasen vil også togoperatørene og andre interessenter bli involvert.

Powered by Labrador CMS