Reiseliv

I 2030 planlegger Hurtigruten Norge for bærekraftige skip med seil, som har solcellepaneler integrert.

Slik kan fremtidens Hurtigrute-skip se ut

I året for Hurtigrutens 130-årsjubileum lanseres en av de største nyvinningene i selskapets historie.

Publisert Sist oppdatert

I 2030 skal et Hurtigruteskip uten utslipp, spekket med toppmoderne teknologi, enorme batteripakker, moderne seil og integrerte solcellepaneler, gjøre det mulig å seile utslippsfritt mellom Bergen og Kirkenes.

I samarbeid med forskningsinstituttet SINTEF og 12 andre norske partnere, er Hurtigruten Norge i gang med å utvikle nullutslippsskip spesialtilpasset norskekysten, gjennom prosjektet «Sea Zero». Målet er å ha det første skipet klart til å seile innen 2030.

Slik kan fremtidens hurtigruteskip se ut. Foto Vard Design

Prosjektpartnerne letter nå på sløret om hvilke teknologier de forsker på for å bygge det som kan bli verdens mest avanserte passasjerskip av sitt slag. Hurtigrutens nye skip planlegges for null utslipp til luft og sjø, samt betydelig mindre energibruk.

– Dette er tidlige konseptskisser for skip som vil bli de mest innovative og bærekraftige i verden. Den nye formen som gir mindre luftmotstand kan virke uvant. Men vi har kombinert toppmoderne løsninger med tradisjonsrike elementer som den kjente, røde stripa langs skipssiden, Nordstjernen i baugen og ikke minst betydelig godskapasitet, sier Gerry Larsson-Fedde, Chief Operating Officer i Hurtigruten Norge.

Lades ved kai

De fremtidige Hurtigruteskipene vil være elektriske, utstyrt med batterier som lades når de ligger til kai. Planene inkluderer innovative løsninger som toppmoderne batteripakker på 60 megawatt, moderne seil, solcellepaneler integrert i seilene, kunstig intelligens for å bistå med manøvrering og kontraroterende propeller. Skipet skal også utstyres med uttrekkbare thrustere, luftsmøring under skipskjølen, avansert skrogbelegg og proaktiv skrogrengjøring for å redusere motstand i vannet. På sidene av skipet vil man kunne se ladenivået på batteriene, mens broen der kapteinen og mannskapet opererer skipet fra vil få en ny utforming, som en større versjon av en flycockpit.

Planene inkluderer bruk av kunstig intelligens (AI) for å bistå kapteinen med mer effektiv manøvrering. Hurtigruten Norge har operert langs norskekysten i 130 år, og mannskapet kjenner farvannet og de 34 havnene skipene seiler til bedre enn noen andre. AI kan samle inn en enorm mengde data for å lære hva som er den mest effektive og sikreste måten å gå til og fra havn. Det vil være et nyttig hjelpemiddel for navigatørene og kan forbedre hvordan skipene legger til kai i dårlig vær og redusere antall kanselleringer.

Hver side av de tre uttrekkbare seilene vil ha en vindflate på 750m², og være dekket av i alt 1500 m² solcellepaneler. Med seilene nede vil høyden på skipet være 29,9 meter, noe som betyr at skipene kan passere under alle bruer langs kystruten.

Spesialtilpasset for den tradisjonsrike kystrutedriften

Ledende norske bedrifter er med på laget for å utvikle Hurtigrutens nye nullutslippsskip. VARD har fått ansvaret for å utarbeide et konsept for hvordan neste generasjon Hurtigruteskip kan se ut, og mener det nye skipsdesignet er bedre for både miljø og gjester.

Selv om utseendet og teknologien er ny, vil de nye hurtigruteskipene være spesialtilpasset for den tradisjonsrike kystrutedriften, med anløp i 34 små og store havner langs norskekysten. Størrelsen vil bli omtrent som dagens tradisjonsrike Hurtigruteskip, med en lengde på på 135 meter, og en bredde på 21,5 meter. Skipet vil ha køyeplass til rundt 500 passasjerer. Skipene designes samtidig for en betydelig godskapasitet på minimum 150 europaller, samt frakt av biler. Det planlegges også for lasteluker på hver side, så skipet kan legge til kai med både styrbord og babord side.

På vanlige cruiseskip kan hotelldrift utgjøre opptil 50 % av skipets totale energibruk. Utvikling av nye løsninger for hotelldrift ombord vil være avgjørende for prosjektets suksess. Målet er en energireduksjon på 50 prosent sammenlignet med dagens skip.

Gjestene vil også kunne spille en nøkkelrolle i redusert energibruk om bord. De vil kunne måle og styre sitt eget vann- og energiforbruk ved å bruke en interaktiv mobilapp, som er koblet til toppmoderne lugarteknologi.

Sea Zero-prosjektet har potensial til å påvirke cruise og passasjertransport ved å utvikle og demonstrere nullutslippsskip, og gjøre nye grønne teknologier og produkter tilgjengelige for et stort og globalt marked. Prosjektets totale verdiskapingspotensial er på flere milliarder kroner frem mot 2030. En betydelig del av dette potensialet forventes realisert når Hurtigruten Norge inngår kontrakt om nybygging av det første nullutslippsskipet.

Powered by Labrador CMS