
DSD Explore, eiet av det Stavanger-baserte familieeide milliardkonsernet DSD, kjøper Z Event.
Z Event, Y Story og Reisverket
Storaktør i eventbransjen kjøpes opp
Sultne på mer
Kjøper av Z Event er DSD Explore, eiet av milliardkonsernet DSD (tidligere Det Stavangerske Dampskipsselskap) der Yuhong Hermansen (55), enken etter Folke Hermansen, er største eier, skriver Dagens Næringsliv.
– Vi har gjort flere oppkjøp siste året, blant annet aktivitetsselskapet Xxlofoten, eventselskapet Crazy Coyote i Trondheim og reiselivsselskapene Fjord Travel og Go Fjords i Bergen. Men vi har vært på leting etter den store motoren i eventbransjen på Østlandet. Der blinket Z Event seg ganske raskt ut, sier Terje Hatlen-Stokke, administrerende direktør i DSD Explore.
– Z Event er nok ikke det mest kjente av de store eventselskapene, men siden oppstarten i 2008 har det vært i en helt egen liga resultatmessig, sier han.
Inkludert i handelen er også Z Events datterselskap Reisverket, som syr sammen events og reiser innen- og utenlands samt kommunikasjonsbyrået Y Story.
Hatlen-Stokke vil ikke si noe om hva event- og reiselivskonsernet Z Event er priset til i transaksjonen, men med et driftsresultat før avskrivninger på over 35 millioner kroner i fjor, er det grunn til å anslå en pris på oppimot 300 millioner kroner.
– Aldri angret
Gyro og Z Event, som altså begge nå er solgt, er to av de tre store i den norske eventbransjen. Den tredje – og største med fjorårsomsetning på 355 millioner kroner – er JCP, Just Cruzin Production, der Øystein Tynning er styreleder og største eier.
– Jeg tenker vel det ikke er unaturlig å anta at også vi er blitt kontaktet av potensielle kjøpere i det siste. Men helt siden etableringen i 1998 har vi hele veien takket nei, og det har vi aldri angret på, sier han.
– Men foreløpig verdsetter vi veldig det å være selvstendige og eiet av oss ansatte. Og jeg opplever at kundene også synes det er bra, sier han.
Milliardmarked
Bodil Sveen Berggren, daglig leder Sponsor- og Eventforeningen, sier det er vanskelig å anslå totalomsetningen i eventmarkedet fordi mange av selskapene driver med så mye mer enn kun eventer.
– Men totalomsetningen for de 15 største eventbyråene i Norge er i overkant av 2,2 milliarder kroner, sier hun.
Men totalmarkedet er betydelig større enn dette. Berggren viser til en analyse fra Sponsor Insight som anslår at bare innen event marketing, som er eksterne markedsføringsevenementer der deltagerne ikke betaler noe, utgjør en omsetning på over 2,6 milliarder kroner. I tillegg kommer altså alle eventer for ansatte.