Reiseliv

Bare 1 av 4 reiselivsbedrifter mener at den generelle markedssituasjonen er god, og 22 prosent forventer forverring de neste seks månedene.

Urovekkende bestillingstrend før påskeferien

NHO Reiseliv melder at 1 av 4 bedrifter rapporterer om et lavere bookingnivå enn normalt foran årets påskeferie.

Publisert Sist oppdatert

­«Det at flere forbrukere og bedrifter teller på knappene om ferie og feiringer, gjør at bestillingene kommer seinere enn før i tida, om de i det hele tatt kommer», står det i NHO Reiselivs medlemsundersøkelse tatt opp mellom 1. og 7. mars 2023, skriver Børsen Dagbladet.

- Det gir bedriftene en lavere grad av forutsigbarhet. Det er mer gjerdesitting hos kundene nå, og det gjør det mer krevende både økonomisk og for den daglige driften, sier fagdirektør for næringspolitikk Ole Michael Bjørndal i NHO Reiseliv.

Han viser til at det er vanskelig for bransjen å sikre tilstrekkelig bemanning når de ikke vet behovet.

Færre kurs og konferanser

Reiseliv1 har tidligere omtalt en svært optimistisk bransje inn mot påsken. Beitostølen Resort kunne melde omrekordhøy forhåndsbooking.

Administrerende direktør Øyvind Wæhle i Voss Resort beskriver en svært godt besøkt vinter med flott vær og nydelig forhold, selv om han understreker at det har vært krevende med høye strømpriser og prisøkning.

- Det vi merker er at booking av hytter ikke skjer så langt i forveien som tidligere, kundene bestiller mye nærmere opp mot ankomst, sier han.

Djevat Hisenaj i Fellesforbundet i Bergen peker på at færre bestillinger også kan skyldes at det er færre kurs og konferanser. Næringslivet i Bergensområdet tjener inn en god del på bedriftsmarkedet før turistsesongen starter for fullt til sommeren.

- Krevende

I NHOs økonomiske overblikk fra 1. kvartal 2023 spås det at forbruket vil gå nedover. Det gjør det vanskelig for reiselivsbedriftene å planlegge for framtida.

Medlemsundersøkelsen viser at bare 1 av 4 reiselivsbedrifter mener at den generelle markedssituasjonen er god, og 22 prosent forventer forverring de neste seks månedene.

- Det er krevende markedsutsikter. Det er en skadeskutt gjeng etter pandemien og nå indikerer undersøkelser korte bestillingstider og en krevende markedssituasjon, sier Ole Michael Bjørndal i NHO Reiseliv.

Powered by Labrador CMS