
Widerøe
Widerøe tildeles kontrakter på 18 FOT-ruter
På de resterende seks ruteområdene var det to eller flere tilbydere, og kontraktene ble tildelt DAT, Lufttransport og Widerøe 2. oktober i år.
Widerøe tildeles kontrakter for disse rutene:
Ruter mellom Kirkenes, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest, Alta og Tromsø
Hasvik–Tromsø, Hasvik–Hammerfest, Sørkjosen–Tromsø
Stokmarknes–Bodø, Stokmarknes–Tromsø
Svolvær–Bodø
Leknes–Bodø
Røst–Bodø
Brønnøysund–Bodø, Brønnøysund–Trondheim
Sandnessjøen–Bodø, Sandnessjøen–Trondheim
Mo i Rana–Bodø, Mo i Rana–Trondheim
Mosjøen–Bodø, Mosjøen–Trondheim
Namsos–Trondheim, Rørvik–Trondheim
Ørsta-Volda – Oslo
Førde – Oslo
Sogndal – Oslo
Sandane – Oslo
Ørsta-Volda–Bergen
Sogndal – Bergen
Sandane – Bergen
Neste steg er at Widerøe skal gå i dialog med berørte fylkeskommuner, kommuner og lufthavnoperatør. Deretter fastsettes det endelige ruteprogrammet som skal gjelde fra oppstart av ny avtaleperiode.
– Jeg forventer at operatøren gjør det man kan for å legge til rette for et best mulig rutetilbud for de reisende i disse regionene. FOT-rutene bidrar til å binde landet tettere sammen, senke kostnadene ved å bo i et langstrakt land og bidrar til levedyktige lokalsamfunn, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Fra oppstart av ny avtaleperiode, har regjeringen sikret at:
- nivået på maksimalt tillatt billettpris halveres
- kapasiteten økes der etterspørselseffekten av lavere priser forventes å være størst
- to nye ruter tas inn i FOT-ordningen: Kirkenes–Tromsø og Stord–Oslo.
Den neste kontraktsperioden for alle de nye FOT-rutene starter 1. april 2024, og Samferdselsdepartementet skal betale 2,35 mrd kr. til operatørene i året for drift av rutene. Det er en økning på omlag 150 prosent fra dagens nivå.
* Der markedet alene ikke gir et tilfredsstillende flyrutetilbud kan Samferdselsdepartementet, for å sikre et godt flytilbud over hele landet, kjøpe flyrutetjenester etter en offentlig konkurranse blant flyselskapene, og pålegge såkalte forpliktelser til offentlig tjenesteytelse (FOT) på flyruter, der det stilles krav til billettpris, kapasitet, frekvens, ruteføring mv. Kontrakt tildeles normalt flyselskapet som tilbyr tjenesten til den laveste kostnaden for staten, og flyselskapet får i kontraktsperioden enerett på rutetrafikk på den aktuelle flyruten.