Reiseliv

Fra Oslo Lufthavn alene åpnes det 15 nye direkteruter frem mot høysesong i sommer.

Flyselskapene lanserer 15 nye direkteruter frem mot sommerferien

Til tross for et noe usikkert marked fremover, satser flyselskapene på det norske markedet.

Publisert Sist oppdatert

­Det dreier seg om over 30 nye ruter. Det Avinor presenterer nå er de nye rutene som går fra Gardermoen:

De nye rutene

  • 01.02.24 Oslo – Bardufoss, med Norwegian.
  • 29.02.24 Oslo – Eindhoven, Nederland med Transavia.
  • 31.03.24 Oslo – Milano Linate, Italia med SAS.
  • 01.04.24 Oslo – Lakselv med Norwegian.
  • 02.04.24 Oslo – Geneve, Sveits med Swiss.
  • 12.04.24 Oslo – Lyon Saint-Exupéry, Frankrike med Volotea.
  • 17.04.24 Oslo – Istanbul, Tyrkia med Norwegian.
  • 03.05.24 Oslo – Lyon-Saint Exupéry, Frankrike med Norwegian.
  • 02.06.24 Oslo – Basel-Mulhouse-Freiburg, Frankrike med Norwegian.
  • 04.06.24 Oslo – Milas-Bodrum, Tyrkia med Norwegian.
  • 20.06.24 Oslo – Zadar, Kroatia med Norwegian.
  • 20.06.24 Oslo – Wroclaw Copernicus, Polen med Norwegian.
  • 22.06.24 Oslo – Montepellier, Frankrike med Norwegian.
  • 27.06.24 Oslo – Tivat, Montenegro med SAS.
  • 01.07.24 Oslo – Bangkok, Thailand med Thai Airways.

Flere konkurrenter

En av de nye destinasjonene mange nordmenn ser frem til er å få direkterute til Lyon.

Her var det spanske lavprisselskapet Volotea først ute med å annonsere rute til Oslo, fra sin base i den franske matbyen. Ikke lenger etter kom Norwegian med samme rute.

Vi ser også at det er duket for konkurranse på direkteruten mellom Oslo og Bangkok.

Her er det Thai Airways som gjenopptar sin daglige direkterute som selskapet stanset da korona-pandemien brøt ut i mars 2020.

Norwegian mest ivrig

Denne direkteruten vil flys i konkurranse med den eksisterende non stop-ruten som flys av det norske langdistanseselskapet Norse Atlantic Airways.

Som det også fremgår av oversikten fra Avinor, er det Norwegian som er mest ivrig med å åpne nye ruter.

Av de 15 rutene som starter, står Norwegian for ni.

Saken ble først publisert på flysmart24.

Powered by Labrador CMS