Reiseliv

Red-Bull-Arena Leipzig

Fotball-EM skaper turisme for Tyskland

I forbindelse med sommerens Fotball-EM i Tyskland forventer Det tyske turistbyrået (DZT) en økning på 4% utenlandske turister, sammenlignet med normalår. Det er basert på forhåndsbestillinger av hotell og fly.

Publisert Sist oppdatert

­– Foreløpige tall er langt over gjennomsnittet, sier Petra Hedorfer, direktør for DZT. Økningen er særlig markant for turister fra andre land som deltar i mesterskapet. Det norske landslaget har ikke kvalifisert seg til turneringen.

Fotball-EM holdes i ti tyske byer, deriblant Berlin, München, Hamburg, Köln og Frankfurt i juni og juli. DZT regner med at de ti stadionanleggene tilsammen vil huse 2,7 millioner besøkende, og at tilsammen 7 millioner vil befinne seg i ulike fansoner og offentlige visninger utenfor stadionanleggene. I løpet av de 22 spilledagene tilbyr de 10 vertsbyene et omfattende program til fotballfans og internasjonale besøkende.

Fra mesterskap til langsiktig turisme

Den tyske turistnæringen forbereder seg samtidig på å bruke EM til å markedsføre Tyskland som reisemål også etter fotballturneringen. – Nå vil vi presentere Tyskland som en verdensåpen, fredelig og bærekraftig reisedestinasjon, sier Joelle Janz, turistsjef for Tysklands Nasjonale Turistkontor i Norge. – Arrangørbyene har moderne stadionanlegg, rike kunst- og kulturprogram og de har gode togforbindelser.

Etter verdensmesterskapet i Tyskland 2006 steg Tyskland til førsteplass på indeksen Anholt Ipsos Nation Brands Index. Siden har Tyskland vært blant topp tre. Anholt Ipsos Nation Brands Index måler 60 land sine omdømmer på ulike områder, deriblant turisme. – VM forbedret utenlandske turister sitt inntrykk av Tyskland som reisedestinasjon, sier Joelle Janz. - I løpet av EM-perioden ønsker vi å benytte den internasjonale oppmerksomheten for å fremheve vårt mangfoldige turisttilbud og dermed styrke Tysklands omdømme som en førsteklasses reisedestinasjon.

Powered by Labrador CMS