Reiselivet i endring: Hvorfor utdanning er nøkkelen til fremtiden

Du ville aldri hørt noen si: «Jeg har vært pasient i mange år, og nå skal jeg praktisere som lege.» Men dette er noe vi stadig møter i reiselivet: «Jeg har reist mye, så jeg er kompetent til å jobbe i bransjen.»

Christine Lundberg, Professor i reiseliv og Trude Furunes, Instituttleder, NHS – Institutt for ledelse og tjenesteutvikling, Universitetet i Stavanger *

Dette er en vanlig misforståelse som vi møter i samtaler med aktører i turistnæringen, og dessverre også blant kollegaer innen akademia. Det bygger antakelig på en forestilling om at det å være konsument av en reiselivsopplevelse gir innsikt og forståelse for hva det innebærer å utvikle og lede en så kompleks bransje som turistnæringen. Ingenting i en slik turistopplevelse gir innsikt i hva som foregår bak kulissene for å skape gode reiselivsopplevelser.

Christine Lundberg

Reiselivsutdanning på høyere nivå er avgjørende for å skape innovasjon, bærekraft, profesjonelle standarder og for å håndtere den kontinuerlige utviklingen som skjer. Videre gir utdanning kunnskap og forståelse for håndteringen av de mange ulike interessentene som reiselivsnæringen består av. Profesjonelt arbeid krever spesialiserte ferdigheter og en dyp forståelse for den komplekse og tverrfaglige reiselivsbransjen.

Regjeringen har i sin satsing «Hele Norge eksporterer» pekt på reiseliv som Norges femte største eksportnæring. Målet med satsingen er at eksporten fra Norge skal økes med 50 prosent innen 2030, der nettopp reiseliv kan spille en betydelig rolle i å utvikle Norge som en viktig eksportnasjon med det fysiske stedet i fokus. For å oppnå dette målet trengs kompetanse i hvordan man bygger bærekraftige reisemål, designer autentiske opplevelser, tar i bruk ny teknologi, driver markedsføring og ansvarlig ledelse. Innen høyere utdanning lærer reiselivsstudenter bransjespesifikk kunnskap, som er helt avgjørende for å bygge lønnsomme og bærekraftige destinasjoner over tid, i samsvar med lokale forhold og interessenter. Dette er kunnskap som en student på mer generelle programmer, som økonomiutdanninger, ikke har mulighet til å tilegne seg under studiene sine.

Nytt fleksibelt, nettbasert årsstudium

Trude Furunes

Ved NHS – Institutt for ledelse og tjenesteutvikling ved Universitetet i Stavanger har vi, i likhet med de fleste høyere utdanningsinstitusjoner i hele Europa, erfart en synkende interesse blant våre tradisjonelle, yngre studenter. Derfor har vi tatt initiativ til å utvikle et fleksibelt, nettbasert årsstudium i reiseliv med navnet «Reiseliv i endring», som tar sikte på å tilby studenter i alle aldre, med ulik erfaring og livssituasjon, en kompetansehevende løsning i hele Norden. Programmet retter seg både mot yngre studenter, som søker spesifikk kompetanse for å jobbe i bransjen, og mot personer som allerede er i næringen og ønsker kompetanseutvikling. Programmet er derfor 100 % nettbasert, for å være så fleksibelt som mulig, og det er mulig å delta uavhengig av om man bor i Oslo, Trondheim, Göteborg eller Haparanda. Som navnet antyder, er det utviklet for å gjøre studentene forberedt på å arbeide i et reiseliv i endring. Studiet inneholder kurs som dekker bærekraftig reisemålsutvikling, serviceledelse og opplevelsesdesign, markedsføring og ledelse, entreprenørskap, innovasjon og digitalisering. Dette årsstudiet oppfyller også regjeringens krav om kortere, fleksible og bransjenære utdanninger innen høyere utdanning.

Så til dem som fortsatt mener at erfaring som turist er tilstrekkelig for å utvikle og lede virksomheter innen reiseliv, sier vi: Praktisk erfaring er selvfølgelig bra, men det gir ikke innsikt i kritisk tenkning, refleksjon eller en forståelse for den komplekse dynamikken i reiselivsbransjen. Hvis vi skal være en del av regjeringens eksportsatsing og skape en motstandsdyktig, innovativ og bærekraftig turistnæring, trenger vi flere personer i bransjen med en solid forståelse av hva som kreves for et reiseliv i endring, på kort og lang sikt.

Akkurat som ingen ville ønsket å bli behandlet av en lege uten medisinsk utdanning, bør vi heller ikke forvente at en kompleks og dynamisk bransje som reiseliv kan ledes kun basert på praktisk erfaring. Det kreves en dypere forståelse, kritisk tenkning og en bred kunnskapsbase for å håndtere utfordringene og mulighetene reiselivsnæringen står overfor. Med høyere utdanning som grunnlag kan vi sikre at bransjen utvikler seg på en bærekraftig, innovativ og vellykket måte – både i dag og i fremtiden.

* Medarbeidere og studenter ved NHS – Institutt for ledelse og tjenesteutvikling, Universitetet i Stavanger, bidrar jevnlig med artikler om aktuelle emner i Reiseliv1.

Powered by Labrador CMS