Norwegian Aqua er NCLs skip nummer 20 og det første fartøyet i Prima Plus-klassen. Her på test i sjøen.

Større interesse for cruise i «kalde farvann»

Norwegian Cruise Lines nyeste skip, Norwegian Aqua, er blant de mest imponerende av de femten nye cruiseskipene som settes inn i trafikk i 2025. I år øker totalkapasiteten med rundt 40.000 nye cruisesenger. Samlet verdi på nybyggene er over USD 12 milliarder (NOK 130 milliarder). I 2026 blir 13 nye cruiseskip levert fra verft, syv av disse i luksussegmentet, til 12 forskjellige rederier.

NCLs morselskap, Norwegian Cruise Line Holdings, har planer om 13 nye cruiseskip frem til 2036 for sine tre cruisevaremerker; Norwegian Cruise Line, Oceania Cruises og Regent Seven Seas Cruises. NCL Holdings legger seg på en aggressiv vekststrategi og tar sikte på å øke antall passasjerer per år fra rundt 2,8 millioner i 2025, til over 4,2 millioner innen 2033, en vekst på ca. 50 prosent, ifølge 2025 Cruise Industry News Annual Report. Per i dag har NCL Holdings kontrahert åtte skip for levering frem til 2036. Dette er skip med en anslått levetid på 20 – 30 år.

Belvedere, en av Norwegian Aquas 18 barer.

Norwegian Cruise Line har nylig fått levert sitt skip nummer 20, Norwegian Aqua. Dette er det første fartøyet i Prima Plus-klassen, som kort fortalt betyr at her er det plass til mer av alt cruisepassasjerene ønsker. Skipet, som er 10 prosent større og 25 meter lengre enn søsterskipene i Prima-klassen, ble levert fra Fincantieri-verftet i Venezia. Prislappen er ca. USD 1,4 milliarder (NOK 15 milliarder).

Etter å ha vist seg frem i viktige europeiske markeder og i Boston og New York City, er Norwegian Aqua nå for lengst på plass i Karibien og skal seile cruise fra Miami og Port Canaveral, samt New York City.

Attraksjoner og underholdning

Norwegian Aqua kan naturligvis tilby en rekke unike opplevelser, ikke minst den lettest synlige, Aqua Slidecoaster, verdens første hybride berg-og-dal-bane og vannsklie, som tilbyr to spennende og unike turopplevelser som de lengste og raskeste skliene til sjøs. En annen nyhet er den banebrytende Glow Court, et neste generasjons digitalt sportskompleks, med et interaktivt LED-gulv, som sømløst tilpasser seg forskjellige spill på dagtid og forvandles til en klubb om natten.

Alle cruiseskip tilbyr suiter, men nytt på Norwegian Aqua er at suitene utgjør et slags skip i skipet.

Det legges ned mye penger og stor innsats for å underholde gjestene, i samarbeid med noen av bransjens fremste tilbys produksjoner i verdensklasse, som "Revolution: A Celebration of Prince". Gjester kan også oppleve «Elements: The World Expanded», en forbedret versjon av NCLs topprangerte show, som blander akrobatikk, magi og fantastiske bilder, inspirert av de fire elementene.

Mandara Spa and Salon og treningssenteret Pulse er også en viktig del av tilbudet ombord, med leirbadstue, IV-dryppterapi og thalassoterapi.

17 restauranter og 18 barer

Men som alltid på cruise er det mat- og drikkeopplevelser som står i sentrum. Hele 17 restauranter og 18 barer og salonger tilbyr det meste man måtte ha lyst på, fra tidlig til sent. De fleste restaurantene er inkludert i prisen, mens åtte kveldsrestauranter krever en ekstra avgift, vanligvis rundt USD 50, til gjengjeld er dette spisesteder i internasjonal toppklasse, som Nama Sushi. Nye matopplevelser ombord på Norwegian Aqua inkluderer Sukhothai, NCLs første thailandske spesialitetsrestaurant, som tilbyr en rik kulinarisk reise, inspirert av Thailands pulserende kjøkken. Planterie er NCLs første plantebaserte spisested.

På Swirl Wine Bar kan gjestene bla seg gjennom et stort antall viner på nettbrett, når de ser noe interessant, er det bare å trykke videre og få detaljerte opplysninger om både vin og produsent.

Swirl Wine Bar er også et nytt NCL-konsept. Her kan gjestene bla seg gjennom et stort antall viner av forskjellig type på nettbrett, når de ser en interessant vin er det bare å trykke videre og få mer detaljerte opplysninger om både vin og produsent. Her er alt fra gode hverdagsviner til de mest eksklusive fra Bordeaux og Bourgogne. Ikke minst tilbys et stort antall amerikanske viner, siden størstedelen av gjestene er fra USA. NCL har sin egen vinserie, East & West, og har et spesielt samarbeide med vinprodusenten Michael Mondavi i California, men kjøper viner fra en rekke amerikanske og europeiske produsenter.

Et skip i skipet

Alle cruiseskip tilbyr suiter, men på Norwegian Aqua utgjør suitene et slags skip i skipet. The Haven by Norwegian® på Aqua består av 123 suiter, det høyeste antall suiter noensinne på et NCL-skip. Her er det også Duplex Haven Suites med tre værelser over to etasjer. Gjester i The Haven har et stort soldekk, infinity-pool med utsikt over skipets akterstavn, egen restaurant, egne heiser, privat lounge, bar med eksklusive årgangsviner, samt utsikt over havet fra alle fellesområder. Dette er et tilbud for de som synes det blir for kjedelig å reise med et lite luksusskip og som av og til ønsker tilbudet på et større skip, men likevel vil ha muligheten til å trekke seg tilbake til sin egen lille oase. Det er stor etterspørsel etter denne typen konsepter, som det vil komme flere av fremover, sier NCLs markedsanalytikere.

10 skip i Europa om sommeren

Halvparten av NCLs 20 skip seiler i europeiske farvann i sommersesongen, det er større interesse for europeiske cruise nå enn noen gang. Selv om flere er blitt kritiske til cruise og det rettes stadig flere krav og pålegg mot denne delen av reisebransjen, er dette en bransje i sterk vekst. Rederiene planlegger med lang tidshorisont, planene for nye skip legges minst fem år frem i tid.

Kevin Bubolz, NCLs Vice President & Managing Director Continental Europe, Middle East & Africa, forteller om mye større interesse for cruise i Europa, og ikke minst «kaldere farvann», som norske fjorder, for tiden. Det samme gjelder andre, litt kjøligere destinasjoner, som Alaska. De fleste cruisepassasjerene på norske cruise kommer fra USA, Storbritannia og Tyskland, men det er alltid gjester fra et stort antall land ombord, på alle cruise, i gjennomsnitt 50 – 60 land.

NCL har forpliktet seg til et 0-utslippsmål innen 2050 og gjør steg i riktig retning for hvert år. Landstrøm kommer i stadig flere havner og ombord tenkes det bærekraft i alle ledd, noe som også er god økonomi, sier Bubolz.

Kevin Bubolz er oppvokst i Kiel og har sett utviklingen i ferge- og cruisebransjen over mange år. Han er ikke i tvil om at cruise vil tiltrekke seg stadig flere feriegjester i årene fremover. Fordelen med cruise er at alt er betalt og det meste er inkludert i prisen. Du pakker ut én gang og kommer til nye steder hver dag, samtidig som skipet tilbyr alt man trenger på en ferie; restauranter, aktiviteter, show og opplevelser, sier Kevin Bubolz.

 

Norwegian Aqua

  • Lengde: 322 meter
  • Vekt: 156.300 BRT
  • Kapasitet: 3571 gjester i dobbeltkabiner
  • Crew: 1597 (skal være det høyeste bemanningsnivået på et stort, moderne cruiseskip
  • Verft: Fincantieri
  • Interiørdesign: AD Associates, Piero Lissoni, Rockwell Group, SMC Design og Studio Dado.
  • Skrogdesign: Allison Hueman
Powered by Labrador CMS