Flytoget ble nok en gang den best likte reise-bedriften i Norge
Flytoget ble nok en gang den best likte reise-bedriften i Norge

Flytoget best blant reiselivsbedrifter

Det viser resultatet av Norsk Kundebarometer 2024, en årlig rating som handelshøyskolen BI står bak. Den måler kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

Kundebarometeret er et forskningsprosjekt som har vært utført i over 20 år, og som er svært omfattende, skriver Flysmart24.

Størst på reisesøk

15 978 bedriftsvurderinger fra 4 690 forbrukere ligger til grunn for årets undersøkelse. Til sammen er 155 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer bedømt.

Finn.no topper listen som det best likte selskapet i Norge for fjerde gang.

Nettstedet har som kjent sin reisesøkemotor med billettsøk for fly og feriereiser, samt for hoteller og leiebil. Dette er en av landets største uavhengige salgskanal for flybilletter.

Flytoget får 5 stjerner

Går vi over på de mer rendyrkede reisebedriftene er det Flytoget som topper listen på 9. plass, og oppnår en kundetilfredshet på 81,1 prosent.

Flytoget kan også smykke seg med 5-stjerner i denne ratingen, det høyeste nivået som er mulig å oppnå.

Blir planene for Flytoget gjennomført, vil Vy overta Flytogets ruter for å kjøre vanlige regiontog fra 2028, som regjeringen har bestemt. Da vil i praksis Flytoget, slik vi kjenner det i dag, forsvinne.

Flyselskapene langt nede

Videre på listen over reisebedrifter finner vi dette:

Avinor havner på 23. plass med 78,1 prosent, Nor-Way Bussekspress på 32. plass med 77,2 prosent, Thon Hotels på 37. plass med 77,0 prosent og Strawberry og Color Line på delt 43. plass med 76,0 prosent.

Videre finner vi fergeselskapet Fjord1 på 47. plass med 75,8 prosent.

Først på 92. plass dukker det første flyselskapet opp. Det er Widerøe som oppnår en tilfredshet på 70,8 prosent.

Nye eiere

Widerøes nye eiere, Norwegian, ligger på en 102. plass med 69,4 prosent mens SAS havner på en 112. plass med 68,3 prosent tilfredshet.

Vy Express havner helt nede på en 123. plass med 67,1 prosent tilfredshet, mens jernbaneselskapet SJ havner på en 146. plass med 62,2 prosent. Vy er henvist til en 147. plass med 62,0 prosent.

Sørlandsbanens aktør Go-Ahead er aller nederst på 155. plass med 58,1 prosent.

Powered by Labrador CMS