Annonse
– Vi så fort hvilke fordeler dette vil ha for restaurantene, og valgte derfor å tilby våre skykjøkkener til å være et mellomledd for restaurantene, sier gründer og daglig leder av Livly, Jonas Stokke.  

Er skykjøkken kommet for å bli?

Et restaurant-kit tilbyr måltider fra restauranter av høy kvalitet, som man enkelt setter sammen selv. Da disse ble innført i rekordfart av rådville restauranter under pandemien, trodde de fleste at dette skulle være en midlertidig kriseløsning, og at en gjenåpning ville føre til at trenden falmet bort like fort som den kom. Nå ser realiteten ut til å være det motsatte.

– Vi så fort hvilke fordeler dette vil ha for restaurantene, og valgte derfor å tilby våre skykjøkkener til å være et mellomledd for restaurantene. Slik kunne vi bistå dem i å opprettholde denne delen av tjenesten når de etter gjenåpningen trengte mer kapasitet i restaurantene til gjestene, sier gründer og daglig leder av Livly, Jonas Stokke, og legger til:

– Restaurantene har erfart at dette er en unik mulighet til å utvide segmentet sitt, og når med dette målgrupper langt utenfor de tradisjonelle leveringsområdene.

Hybrid mellom takeaway og tradisjonelle matkasser

– Vi har blant annet inngått et samarbeid med Ahaan i Oslo, hvor vi gjennom et samarbeid med Oda, selger deres populære kyllingcurry. Kitet inneholder alt du trenger – det eneste du må gjøre er å varme currysausen og kyllingen, fordele ingrediensene og servere, sier Stokke.

Livly har i dag tre skykjøkken og bistår blant annet restauranten Mamapho med å utvide takeaway-tilbudet. Ifølge Stokke er selskapet i dialog med flere anerkjente restauranter som ønsker samme bistand og et system for deres restaurant-kit tilbud.

Stokke er spent på utviklingen, men sikker på at tilbudet har kommet for å bli. – Slike restaurant-kits vil aldri kunne erstatte en restaurantopplevelse, men når du først har bestemt deg for å spise hjemme og gjøre det enkelt, hvorfor ikke prøve ordentlig restaurantmat, spør han avslutningsvis.

Livly er et norsk oppstartsselskap som lager takeaway-mat på vegne av restauranter. Hvert kjøkken kan betjene opptil åtte ulike restaurant-merkevarer. I dag jobber Livly med fire merkevarer gjennom et kjøkken på Grünerløkka i Oslo, og neste kjøkken skal etableres på Økern.

Et skykjøkken er en ekstern partner som tar over deler av restauranters takeaway-bestillinger. Det er altså et eget kjøkken som ikke er eid av restaurantene, men som bistår med å håndtere takeaway-bestillinger. Dette gjør de ved å lære seg nøyaktig hvordan restaurantene, som de har inngått samarbeid med, tilbereder maten. Smaken og kvaliteten på maten skal være den samme på skykjøkkenet som på restauranten.

 

 

Annonse
Annonse
Annonse