Foto

Foto: Gilde

Ribbe holder stillingen

Publisert: 16. november 2022 kl 11.48
Oppdatert: 16. november 2022 kl 11.48

­Tradisjonen tro serveres kjøtt fra Gilde og Prior på mange bord i førjulstiden. Ribbe og pinnekjøtt står fortsatt sterkt på menyen. Mange kombinerer ribbe med et utvalg av julepølser og medisterkaker. Men det er også blitt mer trendy med lettere kjøttvarianter, som kylling og kalkun i løpet av julen. Ifølge en undersøkelse Ipsos har gjennomført for Nortura, er Gilde det store julematmerket i Norge.

- Undersøkelsen bekrefter noe vi har trodd lenge, og viser at nordmenn setter pris på den gode norske julematen. Det er en forventet nedgang i salget fra i fjor, men det er vel neppe en overraskelse for noen at salget i år er lavere enn i fjor pga. økt grensehandel og siden det nå også flere som har dårligere råd pga. økte priser på energi og mat, sier Knut Jacobsen, innsiktsjef i Nortura.

 – Trender ellers i forbruket av julemat er det litt vrient å si så mye om, da coronatiden gjør det vanskelig å si hva som skyldes corona og nedstenging og hva som skyldes reelle forbruksendringer. Generelt kan vi si at forbruket av julemat er ganske stabilt og tradisjonelt. Selv om vi ellers i året eksperimenterer noe mer og gjerne prøver nye retter inspirert fra andre land, er ikke julen tiden for særlig eksperimenter i matveien. Da vil de fleste ha den maten de har tradisjon for å spise. Så kan vi legge til at det er forskjell på forbruket av juleprodukter i ukene før jul i forhold til selve julehøytiden, sier Knut Jacobsen.

 Her er et anslag for hvor mye julemat av kjøttprodukter som vil bli solgt i Norge julen (nov. – des.) 2022. Tallene er en sum av salg i både dagligvare- og storkjøkkenmarkedet.

 

Produkt

Prognose 2022

Ribbe

5 500 tonn

Pinnekjøtt  

2 500 tonn

Kalkun

2 300 tonn

Julepølse

1 300 tonn

Stek/skinke av svin       

   850 tonn

Medisterkaker

   750 tonn

Sylte

   550 tonn

Fenalår

   350 tonn

 

Annonse

 

Ledige stillinger – reiseliv