Restaurant

Libertine: Nå satser byOslo på å gjøre Libertine til et samlingssted for vininteresserte. F. v.: David Eriksen, Jama Awaleh og Kim Søyland.

Folk prioriterer uteliv og opplevelser, selv om økonomien er blitt strammere for mange

Det skjer mye i utelivsbransjen i Oslo for tiden. I de senere år har mange grupperinger bygget opp porteføljer av restauranter, barer og andre utesteder.

Publisert Sist oppdatert

­Det er blitt vanskeligere å være en liten aktør som står alene, og mange ser at det er bedre lønnsomhet i å være del av en større gruppering.

ByOslo Group har etterhvert mange populære utesteder, nylig åpnet de vinbaren Libertine ved Solli Plass og går nå inn i Michaels på Briskeby.

– Vi konsentrerer oss om Oslo og de områdene vi kjenner godt, sier Kim Søyland, partner byOSLO Group

Dere har en litt uensartet portefølje, hva må et sted ha for at dere skal være interessert?

– Vi må kunne identifisere et uutnyttet potensiale hvor vi har en klar ide om hvordan et konsept kan passe inn. Da tenker vi både på hva som er i området og hva området trenger, teamet og hvilke investering kreves for å relansere et konsept, eller implementere et helt nytt konsept. Vi ser også på leverandører, rutiner, roller og organisasjon for å se at drift og konsept passer sammen. Vi har ikke noe fast oppsett på hva vi ser etter, men går etter eksisterende, eller etablerer egne konsepter som passer for området vi går inn i. Vi fokuserer sterkt på bydeler, Nedre Løkka Cocktailbar er et helt annet konsept enn Libertine, som ligger på Vestkanten. Konseptutvikling er kanskje det vi er sterkest på. Samtlige av våre konsepter er enten relansert eller konsepter vi har utviklet selv. Det gjelder alt ifra BA3 til Oslo Event Hub. De eneste etablerte stedene vi har gått inn i er F6 og nå Michaels. Beliggenhet og drivere har stor betydning, med beliggenhet mener jeg mer område enn akkurat hvilken gate det dreier seg om. Vi ser også på om det er sterke restaurantkonsepter bar eller nattkonsepter i området rundt, noe som er positivt for det konseptet vi skal lansere - skape synergier. Et av våre hovedsatsingsområder er Solli Plass, som er blitt et mer interessant område etter etableringen av Sommerro blant annet. Der har vi nå fire serveringssteder, pluss Michaels, ikke så langt unna. Vi konsentrerer oss om Oslo, det er viktig å kjenne områdene, konseptene, gjestene, byutviklingen godt, for å vite hva som fungerer, og hva som ikke fungerer.

I de senere år er det kommet flere større grupperinger på uteliv og servering, er det blitt vanskeligere for et serveringssted å stå alene?

– Det skjer jo en konsolidering, slik det også skjer i mange andre bransjer. Restaurant og uteliv har tradisjonelt vært drevet av selvstendige restauratører, kokker eller bartendere som har gått sammen om å etablere et sted. Nå er det kommet større økonomiske krefter inn, som NoHo, Rekom, og nå også den norske aktøren Eik Servering, som har kjøpt opp veldig mye. Det skjer en konsolidering, som gjør at det blir stadig vanskeligere å stå alene som enkeltstående serveringssted. De store får bedre innkjøpsbetingelser på alt mulig, fra mat og vin, til bank, regnskap og betalingssystemer. Man kan sammenligne det med for eksempel hvordan dagligvarehandelen var før, med hvordan den har blitt i dag.

Hvordan er konkurransesituasjonen i serveringsmarkedet i Oslo for tiden?

– Vi er størst på bardrift, men er også inne i restaurant- og arrangementsmarkedet. Hovedaktiviteten på de fleste av våre steder er fra tidlig kveld og utover. I restaurantmarkedet er det utvilsomt hard konkurranse, med mange forskjellige aktører, der er det mange store grupperinger. Det har vært stor økning i innkjøpsprisene på mat og drikke, høyere lønnsomkostninger og ikke minst høyere strømpriser. Dette er faktorer som rammer restaurantmarkedet spesielt hardt. I tillegg trenger restaurantene flere forskjellige grupper ansatte, som kan være vanskelige å få tak i. Alt dette gjør at vi er meget selektive med å gå inn i restauranter, det er en mye høyere grad av usikkerhet der enn for eksempel en bar, slik vi ser det.

Får dere tak i de folkene dere trenger i dagens anstrengte rekrutteringsmarked?

– Vi har ikke slitt veldig mye med rekruttering, men det krever mer innsats nå enn tidligere. Det er flere om beinet, pluss at mange dyktige folk gikk til andre bransjer under pandemien. Vi rullerer ikke så mye på medarbeiderne innad i konsernet, fordi vi driver unike, selvstendige konsepter.

Bruker gjestene like mye penger nå som på slutten av fjoråret?

– Ja, det kom et godt oppsving etter pandemien, noe varierende fra konsept til konsept. For vår del var 2022 et meget bra år og 1.kvartal i år har også vært bra.

Ser du noen trender i markedet, er det for eksempel noen drikkevarer som etterspørres spesielt mye?

– Mange benyttet pandemien til å både lese seg opp og utforske mat og vin i større grad. Samt, vi nordmenn er godt bereiste og vet hva vi vil ha. Derfor har vi nå åpnet vinbaren Libertine, for å tilby det folk i Frogner bydel ønsker. Jeg vil si at vin har fått et skikkelig oppsving etter pandemien. Når det gjelder drinker er Gin & Tonic fremdeles bestselgeren, så det er ikke så store forandringer i cocktailverden. Det virker også som mange innså verdien av sosialisering og uteliv under pandemien og hvor kjedelig det var når man ikke hadde mulighet å treffe folk ute på barer og restauranter. Uteliv har utvilsomt fått en oppsving etter pandemien og folk prioriterer rett og slett opplevelser, som ble veldig begrenset under pandemien, selv om økonomien er blitt strammere for mange.

Michaels

byOslo Group er gått inn som 40% eier i restauranten Michaels på Briskeby i Oslo. Tidligere var Michaels kun eiet av Michael Skiri og Anders Buchardt. Kim Søyland og Jama Awaleh, som driver byOslo Group, håper å kunne være med å styrke Michaels som en kulinarisk bydelsrestaurant på Oslo Vest.

– Michaels går nå inn i porteføljen vår. Vi går inn både økonomisk og jobber med driften, for å øke trafikken og forsterke konseptet, sier Kim Søyland.

Libertine

Den nye baren Libertine har overtatt de gamle Champagneria-lokalene nederst i Frognerveien, ved Solli Plass. byOslo Group driver også to andre utesteder i samme gate, cocktailbaren F6 og BA3, som tidligere huset Hellstrøms legendariske Bagatelle. Denne gangen har de slått seg sammen med TV-profilen David Eriksen, sammen skal de skape et nytt samlingssted for vininteresserte i Oslo.

Målet har vært å skape en moderne, intim og sosial vinbar, med masse godt på menyen.

− Matrettene skal komplementere vinen, slik at gjestene får en helhetlig opplevelse. Vi fokuserer stort på klassiske viner fra Frankrike, med moderne innspill fra den nye verden, sier Jama Awaleh.

byOslo Group

byOslo Group ble etablert i 2011 og eies og driftes av Kim Søyland og Jama Awaleh med 50% hver. De driver flere restauranter, utesteder og eventlokaler i Oslo. I dag består porteføljen av BA3, F6 Cocktailbar, Libertine Vinbar og IVY på Frogner, samt Nedre Løkka Cocktailbar og Oslo Event Hub.

Powered by Labrador CMS